Niemcy: nadwyżka w handlu zagranicznym najwyższa w historii
W marcu 2016 r. nadwyżka handlowa Niemiec urosła do rekordowych rozmiarów. Przy tej okazji warto zwrócić uwagę na znaczenie Polski w strukturze niemieckiego handlu zagranicznego.
W marcu wartość niemieckiego eksportu wyniosła 107 mld euro wobec 99,5 mld euro w lutym i 107 mld euro przed rokiem. Z kolei wartość importu wyniosła 80,9 mld euro wobec odpowiednio 79,4 mld euro i 84,5 mld euro. W efekcie nadwyżka handlowa sięgnęła 26 mld euro – to o 1,2 mld więcej od poprzedniego rekordu odnotowanego w lipcu ubiegłego roku.
Powyższe dane to odczyty niewyrównane sezonowo i kalendarzowo. W skorygowanych danych zanotowano wzrost eksportu o 1,9% (oczekiwano braku zmian) i spadek importu o 2,3% (oczekiwano -0,3%). Wyrównana nadwyżka i tak była pokaźna i wyniosła 23,6 mld euro.
Niemiecki eksport o wartości 62,6 mld euro (1,7% r/r) trafił do państw Unii Europejskiej, a z UE do największej gospodarki Starego Kontynentu trafił import o wartości 53,9 mld euro (-2,1% r/r). Z kolei import z krajów spoza UE spadł o 8,3% (27 mld euro, głównie za sprawą tańszych surowców), zaś eksport spadł o 3,4% (44,3 mld euro, wśród czynników wymienia się spowolnienie rynków wschodzących).
Przy okazji danych o niemieckim handlu zagranicznym warto zwrócić uwagę na miejsce Polski w rankingach eksportu i importu. W zestawieniu za ubiegły rok, niemiecki urząd statystyczny Destatis umieścił nasz kraj na ósmym miejscu najważniejszych kierunków eksportu oraz na szóstym wśród głównych kierunków importu. Łącznie (eksport + import) Polska jest siódmym największym partnerem handlowym Niemiec.