Targi Meble Polska oknem na świat dla eksporterów
Polscy producenci mebli w Europie mają już ugruntowaną pozycję. Najbardziej perspektywiczne i niedoceniane rynki leżą jednak poza naszym kontynentem. USA importują meble za ponad 67 mld USD, Chiny za 3,7 mld USD, a Indie za 1,75 mld USD. Dlatego w ramach programu hosted buyers na tegorocznych targach Meble Polska pojawi się silna grupa kupców i dziennikarzy nie tylko z Niemiec, Czech czy Wielkiej Brytanii, ale także ze Wschodu i spoza Europy.
Targi Meble Polska w Poznaniu, największe międzynarodowe kontraktacje meblowe w Europie Wschodniej, są coraz bardziej skutecznym narzędziem promującym polskich producentów mebli wśród zagranicznych kupców. Także wśród tych spoza Europy. Wydarzenie to znajduje się w czołówce najważniejszych spotkań branży meblowej w Europie – stanowi obecnie największą na świecie i najbardziej kompleksową prezentację polskiej branży – drugiego największego eksportera mebli na naszym kontynencie.
Udział zagranicznych kupców meblowych w programie hosted buyers organizowanym przez Grupę MTP sukcesywnie rośnie. Pozytywnie rozwija się również współpraca w dziedzinie akwizycji zagranicznych zwiedzających z Polską Agencją Inwestycji i Handlu. W tym roku w jej ramach Grupa MTP zaprosiła na poznańskie targi meblowe grupę kupców meblowych i dziennikarzy branżowych ze Stanów Zjednoczonych, Chin, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Rosji, Kazachstanu, Turcji i Indii.
Wraz z ekspansją polskich mebli na rynkach zagranicznych targi Meble Polska stają się coraz bardziej międzynarodowe. Obecnie profesjonalni zwiedzający z zagranicy stanowią 34 proc. ogółu zwiedzających. W ubiegłym roku targi Meble Polska, Arena Design i Home Decor odwiedziło łącznie 20 885 profesjonalnych zwiedzających, w tym 7091 gości z większości krajów europejskich i z wielu ciekawych pod kątem dalszego rozwoju sprzedaży kierunków, takich jak Stany Zjednoczone, Japonia czy Chiny. Pojawili się także zwiedzający z tak egzotycznych rynków, jak Bahrajn, Gwatemala, Korea Południowa, Liban, Irak czy Kuwejt.
Targi Meble Polska w ubiegłym roku odwiedziło o 50 proc. więcej gości z zagranicy niż jeszcze kilka lat temu i ta wzrostowa tendencja utrzyma się również w tym roku.
Tradycyjnie najsilniejszy segment kupców to przedstawiciele niemieckich sieci handlowych wyspecjalizowanych w sprzedaży mebli i artykułów dekoracyjnych, takich jak Bega, Begros, Garant, Home24, Kika/Leiner, Multi-Möbel, EMV, Möbelix, Otto, Poco, Porta, Roller czy XXXLutz. W kontraktacjach uczestniczyli także handlowcy z tak renomowanych operujących często globalnie grup zakupowych i sieci, jak Alinea, Antares, Cilek, Bolia.com, Conforama, Diego, EVOK, Genomaks, HomeWorld Furniture, Homster, Wayfair czy Westwing. W tym roku do udziału w kontraktacjach w Poznaniu zarejestrowali się kupcy z 62 krajów.
W przeciwieństwie do wielu innych targów, w przypadku targów Meble Polska dominuje aspekt handlowy. Kupcy z całego świata przyjeżdżają co roku do Poznania, by zakontraktować kolekcje na kolejny sezon sprzedażowy. Niektórzy wystawcy odbiorców dysponujących największymi budżetami zakupowymi zapraszają do tzw. secret roomów i prezentują im część oferty na wyłączność.
Głównymi odbiorcami polskich mebli, według danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, są Niemcy (36,2 proc. eksportu), Czechy (8,5 proc.) i Wielka Brytania (5,8 proc.). Lista kierunków eksportowych niemal dokładnie pokrywa się ze strukturą zagranicznych zwiedzających na tagach Meble Polska. Naszym zachodnim sąsiadom sprzedajemy meble za ponad 4,5 mld USD (22 proc. niemieckiego importu), południowym za blisko 900 mln USD (26,5 proc.), a do Wielkiej Brytanii za 891 mln USD (7,7 proc. Brytyjskiego importu) – wynika z danych firmy analitycznej InfoCredit. Najbardziej perspektywiczne i niedoceniane rynki leżą jednak na Wschodzie i poza Europą, dlatego na Targach Meble Polska warto nawiązywać nowe kontakty.
Chiny importują meble za 3,7 mld USD rocznie, z czego za 202 mln zł z Polski (5,5 proc.) – wynika z danych InfoCredit. Rosyjski import jest wart 2,7 mld USD, a polskie firmy sprzedają tam meble za 143 mln USD (5,3 proc. importu.). Prawdziwym wyzwaniem jest jednak rynek amerykański. Polskie firmy sprzedają tam meble za prawie 0,5 mld USD, ale to zaledwie 0,7 proc. importu USA. Amerykański import mebli jest wart ponad 67 mld USD rocznie.
Najbardziej perspektywiczne rynki dla polskich producentów mebli na tle naszych głównych partnerów handlowych
Rok | Kraj | Import w mln USD ogółem | Import z Polski w mln USD | Udział Polski % |
2017 | Chiny | 3 700,69 | 202,83 | 5,5% |
2017 | Kazachstan | 571,45 | 4,45 | 0,8% |
2017 | Rosja | 2 703,11 | 143,25 | 5,3% |
2017 | Indie | 1 745,04 | 6,68 | 0,4% |
2017 | Turcja | 946,8 | 59,72 | 6,3% |
2017 | Czechy | 3 389,62 | 896,98 | 26,5% |
2017 | Niemcy | 20 628,59 | 4 525,32 | 21,9% |
2017 | Wielka Brytania | 11 602,25 | 891,87 | 7,7% |
2017 | USA | 67 228,07 | 494,58 | 0,7% |
Źródło: InfoCredit, Comtrade