Zmarł Jan Kulczyk, jeden z najwybitniejszych polskich przedsiębiorców
Był właścicielem Kulczyk Holding SA, która przez kilka lat wygrywała Konkurs Efektywna Firma i bywała w czołówkach Konkursu Potęgi Biznesu (na koniec marca 2013 r. została wyceniona na ponad 25 mld zł) oraz wśród najdynamiczniejszych firm – Gepardów Biznesu.
Dziś w nocy, w wyniku powikłań pooperacyjnych, w wieku 65 lat, zmarł Jan Kulczyk, największy polski przedsiębiorca, poinformował Kulczyk Holding SA w komunikacie.
Jan Kulczyk był jednym z najbogatszych Polaków. Regularnie pojawiał się na pierwszym miejscu listy najbogatszych według tygodnika „Wprost”.
Był właścicielem Kulczyk Holding SA i przewodniczącym rady nadzorczej Kulczyk Investments.
Kulczyk Holding SA przez kilka lat wygrywała ogólnopolski Konkurs Efektywna Firma.
Bywała też w czołówkach ogólnopolskiego Konkursu Potęgi Biznesu (na koniec marca 2013 r. została wyceniona na ponad 25 mld zł) oraz wśród najdynamiczniejszych firm – Gepardów Biznesu.
1000 najbardziej efektywnych firm w Polsce – Efektywne Firmy 2013
Jan Kulczyk był jednym z globalnych graczy biznesowych.
Jak wyliczył „Forbes”, tylko w ciągu ostatniego roku pomnożył on swoją fortunę o ponad 30 procent. Tak imponująca suma dawało też Janowi Kulczykowi 418. miejsce na liście najbogatszych ludzi na świecie.
Jan Kulczyk urodził się w 1950 r., pochodził z Bydgoszczy. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza i handel zagraniczny na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Miał stopień naukowy doktora prawa międzynarodowego.
W świat biznesu wszedł w 1981 r., zakładając firmę handlu zagranicznego Interkulpol. W 1988 roku wszedł do branży motoryzacyjnej, tworząc pierwszą w Polsce sieć dystrybucji samochodów marki Volkswagen.
W 1991 r. powstał Kulczyk Holding, który od 2007 r. wchodzi w skład grupy Kulczyk Investment House.
Jan Kulczyk był najbardziej aktywnym na arenie międzynarodowej polskim biznesmenem. Działał w Europie, Afryce, Ameryce Południowej. W Afryce jego wizytówką był notowany na giełdzie w Londynie Ophir Energy, który specjalizuje się w poszukiwaniach węglowodorów na dnie morza.
Największą część składową jego biznesu stanowiły udziały w międzynarodowym koncernie SABMiller, produkującym między innymi takie marki piwa, jak Pilsner Urquell, Grolsch i Miller. Jak szacował „Forbes”, 3 proc. akcji, które należały do Kulczyka, były warte około siedem miliardów złotych.