Trendy e-commerce obecne w Polsce – wywiad z Damirem Zalewskim

E- commerce rozwija się w tempie zaskakująco szybkim, nawet dla obserwatorów tego zjawiska biznesowego. Trudno znaleźć dziedzinę życia biznesowego, w której nie natrafimy na obecność handlu elektronicznego. Zaprosiliśmy do rozmowy wydawcę portalu ecommerceportal.pl, żeby podzielił się swoimi obserwacjami w tym zakresie.

Gościem Europejskiej Firmy jest Damir Zalewski, Wydawca i Redaktor Naczelny portalu ecommerceportal.pl. Damir, skąd pomysł na portal?

Pierwszym impulsem do stworzenia portalu informacyjnego była chęć podzielenia się swoimi doświadczeniami wynikającymi z 30 lat pracy na różnych stanowiskach handlowych i menadżerskich w firmach informatycznych dostarczających złożone systemy informatyczne, takie jak Systemy Bankowe (Core Banking Systems), ERP, Analityka Procesów, Hurtownie Danych, Systemy CRM i Zarządzanie Kampaniami Sprzedażowymi (Campaigns Management Systems).

Wraz z moimi kolegami konsultantami z Softbanku, SAP, Teradaty, Crestt mieliśmy okazję poznać wiele ciekawych obszarów ekonomii i gospodarki. Po drugie, jako absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, zawsze miałem ciągoty publicystyczne.

Do kogo skierowany jest portal, kto jest Twoim klientem?

Naszymi klientami są firmy (lub osoby, które na przykład naukowo zajmują się szeroko rozumianym zjawiskiem handlu cyfrowego i jego otoczenia biznesowego), które dostarczają swoje usługi i produkty do podmiotów zajmujących się e-commerce, jak również same firmy e-commerce lub osoby, które chciałyby rozpocząć swoją przygodę z handlem wykorzystującym kanały cyfrowe i szukają wiarygodnej informacji na ten temat.

Jakie trendy są obecne w e-commerce w Polsce?

Jest wiele opracowań na temat kondycji i przyszłości e-commerce w Polsce, szczególne zasługi w obserwacji tego zjawiska ma Izba Gospodarki Elektronicznej. Dlatego chciałbym wskazać główne trendy i zachęcić firmy, które są partnerami Europejskiej Firmy do zaangażowania się w e-commerce, które ma olbrzymi potencjał wzrostu pośród polskich średnich i małych firm.

Według raportu Post Nord w 2020 roku w Polsce było 25,4 miliona klientów online. 83% populacji w wieku 15-79 kupuje online. Oczywiście to statystyki, ale pokazują potencjał. Trendy i główne kierunki nadające dynamikę rozwoju to: krótki czas dostawy, wygodna dostawa (paczkomaty), doświadczenie klienta (customer experience czyli wrażenia klienta z przebywania na stronie zakupowej, jasny i pełny opis produktu, itp.), bezpieczeństwo transakcji, różnorodność firm oferujących płatności w tym płatności odroczone, wykorzystanie mediów społecznościowych oraz omnichannel (wykorzystanie wielu kanałów komunikacji z klientami – media społecznościowe, konto w sklepie, email, chat, komunikator, witryna, aplikacja dedykowana).

Jak widzimy, e-commerce to bogactwo nowych lub rozwijanych obszarów, wspierające zarówno nas klientów, jak również firmy sprzedające swoje produkty w Internecie.

Pamiętajmy również o potencjale rozwoju obu podstawowych modeli działania, czyli B2C (sprzedaż do klienta indywidualnego) oraz wielce obiecujący B2B (sprzedaż do klienta biznesowego).

Reasumując, handel cyfrowy to niesamowite zjawisko biznesowe, technologiczne i społeczne, które będzie nadal rozwijało się. Im więcej będzie różnorodności, tym lepiej dla obu stron tego zjawiska, czyli oferujących produkty i kupujących.

Jakie masz plany na przyszłość dla portalu?

Dzięki naszym klientom, a zaznaczę finansujemy się z własnego kapitału, myślimy o wejściu na YouTube. Na tę chwilę jesteśmy na platformach typu Facebook, LinkedIn, Twitter. Będziemy chcieli być wszędzie, gdzie dzieje się coś ciekawego z perspektywy rozwoju e-commerce.

Jaki masz przekaz dla Partnerów Europejskiej Firmy?

Proszę się nie bać e-commerce. To jest olbrzymia szansa na zwiększenie obrotów, obniżenie kosztów sprzedaży i produkcji, zwiększenie rozpoznawalności marki, a co za tym idzie, bazy klientów i pozyskanie nowych rynków. Dużym plusem sytuacji w Polsce jest bogata baza firm, które wspomagają wejście do handlu elektronicznego, specjalizują się w dostarczaniu niezbędnego oprogramowania, usług, szkoleń i wiedzy, dzięki której wejście w e-commerce odbędzie się przy minimalnym ryzyku i w ramach dobrze opracowanego budżetu.

Na łamach naszego portalu piszemy przystępnym językiem o handlu elektronicznym, zarówno o jego podstawach, jak również o zagadnieniach zaawansowanych. Każdy znajdzie coś dla siebie, a jeśli potrzebuje porady, jesteśmy również gotowi doradzić, pomóc wejść na ścieżkę poznania e-commerce od praktycznej strony. Zapraszamy do kontaktu.

www.ecommerceportal.pl

Damir Zalewski

damir.zalewski@ecommerceportal.pl

(+48) 728 865 165