Sektor MŚP coraz chętniej finansuje samochody służbowe w formie wynajmu długoterminowego
Prawie 1/4 małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce korzysta z wynajmu długoterminowego samochodów – wynika z badania zrealizowanego w drugim kwartale 2016 r. na zlecenie Carefleet S.A. Tuż za nimi znajdują się firmy z branży budowlanej –23,6% z nich wybrało już tę formę finansowania pojazdów służbowych. Do wynajmu przekonuje się coraz bardziej HoReCa – prawie 40% badanych hoteli i restauracji rozważa skorzystanie z usługi.
Wynajem długoterminowy to model budowania firmowych flot pojazdów, który cieszy się niesłabnącą popularnością wśród dużych podmiotów gospodarczych, a w ostatnich latach jest coraz chętniej wdrażany także w przedsiębiorstwach z sektora MŚP. Według danych Carefleet S.A. już 18% firm z sektora MŚP korzysta z wynajmu długoterminowego samochodów. Oznacza to wzrost o 7 punktów procentowych w porównaniu z III kwartałem 2014 roku.
Przewidywalność kosztów motorem napędowym wynajmu
Dla 47% wszystkich badanych firm z sektora MŚP przewidywalność kosztów stanowi największą korzyść wynajmu długoterminowego samochodów. Jest to kwestia szczególnie istotna dla przedsiębiorstw z branży HoReCa (53% wskazań), produkcyjnej (49%), budowlanej (47%) i transportowej (37%)
– Dla wielu firm z sektora MSP przewidywalność kosztów działalności w długiej perspektywie to priorytet. Wynajem długoterminowy nie tylko gwarantuje stałość opłat, ale również umożliwia redukcję kosztów, które trzeba ponosić w przypadku zakupu pojazdów na własność – mówi Jacek Jasiński, Dyrektor Account Management w Carefleet S.A.
Badani przedsiębiorcy z branży HoReCa i produkcyjnej doceniają również możliwość relatywnie częstej wymiany aut na nowe, natomiast firmy z branży budowlanej zwracają uwagę na fakt, iż w wynajmie długoterminowym samochód pozostaje w księgach rachunkowych wynajmującego.
Średnie przedsiębiorstwa korzystają najczęściej
Jak wynika z badania, wynajem długoterminowy samochodów cieszy się największą popularnością w średnich firmach zatrudniających od 50 do 249 osób – 33,6% ich przedstawicieli deklaruje korzystanie z usługi. Dla porównania w małych firmach zatrudniających od 10 do 49 osób odsetek ten wynosi 17,7%, a w mikroprzedsiębiorstwach – 7,4%. Te ostatnie są jednak najbardziej otwarte na usługi branży CFM – ponad ¼ przedstawicieli firm zatrudniających poniżej 10 pracowników rozważa finansowanie samochodów służbowych w formie wynajmu długoterminowego.
– Sektor MŚP coraz bardziej przekonuje się do usługi wynajmu długoterminowego. Na szlak, który przetarły duże firmy wkraczają obecnie małe podmioty. Również mikroprzedsiębiorstwa zaczynają dostrzegać korzyści płynące z wynajmu długoterminowego – dodaje Jacek Jasiński.
Potencjał w HoReCa, usługach i handlu
Usługa wynajmu długoterminowego cieszy się w naszym kraju coraz większą popularnością. Osiągnięta w 2015 roku dynamika wzrostu łącznej liczby aut w usługach CFM na poziomie 16,6% jest najwyższą odnotowaną przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Jak wynika z badania, firmy, które w chwili obecnej nie korzystają jeszcze z wynajmu długoterminowego, coraz bardziej przekonują się do usługi. Już 38,9% badanych przedstawicieli branży HoReCa rozważa finansowanie samochodów służbowych w formie wynajmu długoterminowego. Podobne podejście do usługi ma 27,3% biorących udział w badaniu przedsiębiorstw handlowych i 26,3% przedsiębiorstw usługowych.