Pandemia zmieniła zachowania konsumenckie Polaków

  • Raporty wykazują wyraźny wzrost rynku e-commerce
  • Prawie 1/3 Polaków częściej decyduje się na zakupy online
  • Opinie i oceny transakcji online przekładają się na dalszy rozwój biznesu
Sprzedaż produktów online zwiększyła się o 35% w ciągu lat 2019 i 2020. Wyniki raportu PwC wskazują, że kanał online zanotował 14% udział w wartości sprzedaży detalicznej w roku 2020. Prognozy mówią o 162 mld zł wartości polskiego rynku e-commerce w roku 2026. Kluczowym powodem powyższych zmian jest trwająca od blisko półtora roku pandemia COVID 19, która w znaczący sposób wpłynęła na Polaków i ich zachowania konsumenckie. Klienci doceniają pomoc w uruchomieniu sprzęt dostarczonego ze sklepów online oraz pozytywne opinie  o dostawcach.
Blisko 1/3 Polaków częściej kupuje online. Jednocześnie oczekuje obsługi w zakresie sprzedaży, bezpośredniej dostawy oraz ewentualnych zwrotów towarów. Klienci w sieci szukają najkorzystniejszych dla siebie ofert, porównując ceny i opinie. Zmiany, które zostały wprowadzone w związku z pandemią, zaznaczyły się na wielu obszarach życia codziennego. Wzrosła sprzedaż za pomocą kanałów cyfrowych, także wśród osób, które do tej pory korzystały wyłącznie z handlu tradycyjnego. Jak wynika z badań, blisko 28% konsumentów nieco zwiększyło wydatki, zaś 15% deklaruje, że praktycznie wszystkie zakupy robi online (odpowiednio 49% i 39% badanych, którzy kupują często online).
Efektem pracy i nauki zdalnej jest zauważalny wzrost zakupu elektroniki i wyposażenia mieszkań, w tym sprzętu biurowego takiego jak biurka, fotele czy monitory (23%) oraz sprzętu do nauki zdalnej czyli dodatkowego komputera, tabletu czy laptopa (18%). Polacy wykorzystują ten czas również na planowanie większych lub mniejszych remontów: 32,4% deklaruje chęć przeprowadzenia remontu w najbliższym półroczu, 19,1% w przeciągu 6-12 miesięcy. Na drobne usługi związane z pracami domowymi w przeciągu 6 miesięcy zdecyduje się 17,7%, a 7,4% już z takowych korzysta.

Pandemia stała się inicjatorem zmian konsumenckich, wpływając na sposób, w jaki Polacy dokonują zakupów czy korzystają z usług. Rynek e-commerce zdobył nowych odbiorców. Klienci cyfrowi doceniają przede wszystkich łatwość i wygodę jaką dają im e-zakupy. Dlatego zdecydowana większość deklaruje kontynuowanie tego rodzaju nabywania dóbr i usług nawet po ustaniu pandemii, podkreśla Andrzej Wierus, dyrektor generalny Zadbano.

Zadbano to lider w kategorii home delivery, który wspiera rozwój polskiego rynku e-commerce, dostarczając nowoczesne rozwiązania logistyczne, dostawy i usługi serwisowe. Zakup online większości towarów takich jak meble czy urządzenia AGD/RTV wiąże się z odpowiednią dostawą pod wskazany adres. Jednak sama dostawa to nie wszystko. Wiele produktów wymaga instalacji, podłączenia czy montażu. Kompleksowe usługi Zadbano pozwalają cieszyć się konsumentom z zakupów już w dniu ich dostarczenia bez konieczności samodzielnego przygotowania otrzymanych produktów. To odpowiedź na oczekiwania konsumentów.
To, co również zyskało na znaczeniu podczas pandemii, to jakość realizacji zamówień online. Konsumenci i usługobiorcy z uwagi na większą przestrzeń czasową zaczęli uważnie sprawdzać opinie o usługach i sklepach online, a także chętniej się dzielą się swoimi opiniami. Warto zaznaczyć, że Zadbano może pochwalić się oceną 4,9 gwiazdek Google w ponad 31 tysiącach opinii Google napisanych przez usatysfakcjonowanych klientów. Dowodem spełnionych oczekiwań konsumentów jest także wskaźnik NPS 80,55, uzyskany przez Zadbano w stałym badaniu Net Promoter Score, potwierdzającym skłonność do polecenia usług danej firmy innym.