Mocne Firmy 2015 Branży Turystycznej
Spośród 39 729 polskich przedsiębiorstw, których wyniki finansowe przeanalizował Instytutu Europejskiego Biznesu, tytuł Mocna Firma Godna Zaufania – Strong Company 2015 uzyskało 41 firmy branży turystycznej, bo ich wartość rynkowa od marca 2014 do marca 2015 wzrosła o minimum 10 proc., a średnia stosunku zysku netto do przychodów netto w latach 2013-2014 wyniosła w nich minimum 5 proc. Na podium znalazły się: Lot Travel Sp. z o.o., Hotel Medical Spa Unitral Sp. z o.o. S.K. i Travel Europe PL Sp. z o.o.
Instytutu Europejskiego Biznesu, utworzony 12 grudnia 2005 r., prowadzi Konkurs Mocna Firma Godna Zaufania od 2014 r. na podstawie sprawozdań finansowych firm, przekazanych do Krajowego Rejestru Sądowego. Przez trzy lata przeanalizował wyniki finansowe 70 tysięcy przedsiębiorstw.
Na jego zlecenie we wrześniu 2016 r. Wywiadownia Handlowa InfoCredit wybrała ze swojej bazy danych, stworzonej na podstawie informacji z KRS, te firmy, które w latach 2013 -2014 miały każdego roku przynajmniej pół milion złotych przychodów, minimum 10 tys. zł zysku netto, a wartość ich kapitału była dodatnia.
Firmy, których wartość rynkowa w okresie od marca 2014 do marca 2015 r. wzrosła o minimum 10 proc., Instytut Europejskiego Biznesu uznaje za Gepardy Biznesu 2015 (sposób liczenie wartości rynkowej wyjaśniony jest pod tabelą).
Efektywność firm analizowana jest według średniej stosunku zysku netto do przychodów netto i zrównanych z nimi w latach 2013-2014.
Firmy, w których wartość średniej stosunku zysku netto do przychodów netto i zrównanych z nimi w latach 2013-2014 wynosi minimum 5 proc., Instytut Europejskiego Biznesu uznaje za Efektywne Firmy 2015.
Firmy, które jednocześnie uzyskały tytuł tytuł Gepard Biznesu 2015 i Efektywna Firma 2015, a ich wartość rynkowa w marcu 2015 r. była niższa niż 1 mld zł, Instytut Europejskiego Biznesu uznaje za Mocne Firmy Godna Zaufania – Strong Company 2015 (firmy o wartości wyższej niż 1 mld zł uznawane są przez IEB za Potęgi Biznesu 2015).
Statuetka Programu Promocyjnego Mocna Firma Godna Zaufania – Stron Company 2015. Jej głównym elementem są złączone ręce pracowników i partnerów biznesowych, tworzące mocne ogniwo gospodarki. Ręce wykonane są z mocnego metalu.
Spośród 39 729 polskich przedsiębiorstw, których wyniki finansowe przeanalizował Instytutu Europejskiego Biznesu, tytuł Mocna Firma Godna Zaufania – Strong Company 2015 uzyskało 41 firmy branży turystycznej, bo ich wartość rynkowa od marca 2014 do marca 2015 wzrosła o minimum 10 proc., a średnia stosunku zysku netto do przychodów netto w latach 2013-2014 wyniosła w nich minimum 5 proc.
Wyróżnione firmy mają prawo posługiwać się tytułem Mocna Firma Godna Zaufania 2015 lub Strong Company 2015 bezterminowo i za darmo na wszystkich nośnikach informacji.
Tytuł Strong Company 2015 może być wykorzystywany przez wyróżnione firmy, którym zależy na kontaktach z zagranicznymi podmiotami.
Płatne są logo Mocna Firma Godna Zaufania 2015 oraz dyplomy i statuetki dla wyróżnionych firm i ich pracowników. Prosimy więc nie kopiować z Internetu dla celów marketingowych wizerunku statuetki Mocna Firma Godna Zaufania, gdyż jej zdjęcia chronione są prawami autorskimi.
Mocne Firmy Godne Zaufania – Strong Company 2015 Branży Turystycznej | |||||
Lp. | Nazwa firmy | Siedziba | Dynamika wartości rynkowej od marca 2014 do marca 2015 w proc. | Średni stosunek zysku netto do przychodów w latach 2013 i 2014 r. w proc. | Wartość rynkowa firmy w marcu 2015 r. w mln zł |
1 | Lot Travel Sp. z o.o. | Warszawa | 1878,7 | 28,3 | 14 |
2 | Hotel Medical Spa Unitral Sp. z o.o. S.K. | Mielno | 380,8 | 15,7 | 44 |
3 | Travel Europe PL Sp. z o.o. | Kraków | 351,7 | 6,2 | 5 |
4 | Tui 4 U Poland Sp. z o.o. | Warszawa | 348,0 | 18,5 | 5 |
5 | Zamek Grodziec Sp. z o.o. | Grodziec | 208,5 | 11,0 | 2 |
6 | Focustravel Sp. z o.o. | Warszawa | 197,6 | 17,0 | 3 |
7 | Motivoscope Sp. z o.o. S.K. | Warszawa | 163,3 | 10,1 | 4 |
8 | Zem – Tourist Sp. z o.o. | Pustkowo | 149,9 | 16,6 | 21 |
9 | Komo Sp. z o.o. | Katowice | 140,7 | 18,5 | 4 |
10 | Biuro Podróży Bioton Tour M. Żukowska Różyc, B. Różyc sp.j. | Warszawa | 123,0 | 11,0 | 1 |
11 | Biuro Podróży Tęcza B.Dąbrowska, J.Handzlik S.J. | Bielsko-Biała | 115,2 | 6,4 | 11 |
12 | Punt Sp. z o.o. Spółka Komandytowa | Warszawa | 111,2 | 7,9 | 4 |
13 | Globair Polska Sp. z o.o. | Warszawa | 103,3 | 11,8 | 5 |
14 | Polaris Travels Biuro Podróży – M.E. Czerepaniak S.J. | Szczecin | 93,9 | 20,1 | 11 |
15 | Idea Spa Travel Sp. z o.o. | Kołobrzeg | 86,5 | 5,6 | 49 |
16 | Enovatis S.A. | Gdańsk | 80,4 | 7,9 | 42 |
17 | Ivotrans Sp. z o.o. | Kraków | 79,1 | 7,1 | 10 |
18 | AGT Przedsiębiorstwo Żeglugowe Sp. z o.o. | Szczecin | 76,6 | 6,0 | 3 |
19 | Hostel Service Laskowski, Miszalski, Wyporski S.J. | Kraków | 69,9 | 8,0 | 9 |
20 | Biuro Podróży Impuls – Piotrowski Jacyna S.J. | Warszawa | 66,4 | 10,2 | 16 |
21 | HURRA Sp. z o.o. | Iława | 54,7 | 20,7 | 5 |
22 | Hl Bnf Sp. z o.o. | Wronki | 51,7 | 5,5 | 1 |
23 | Vital – Moor – Tur Sp. z o.o. | Połczyn-Zdrój | 49,2 | 9,8 | 4 |
24 | Firma Budowlano-Instalacyjna Mat-Mad S.J. | Kołobrzeg | 39,8 | 19,6 | 88 |
25 | Lazur Sp. z o.o. | Objazda | 38,2 | 14,3 | 9 |
26 | Andrzejczuk Sp. z o.o. | Kołobrzeg | 35,8 | 6,0 | 7 |
27 | Bis Biuro Podróży LCC S.J. | Łódź | 33,5 | 55,9 | 8 |
28 | CB International Sp. z o.o. | Warszawa | 30,3 | 8,2 | 28 |
29 | Firma Handlowo-Usługowa Polzbyt Sp. z o.o. | Zakopane | 30,0 | 17,9 | 3 |
30 | Amigos B.B. Sp. z o.o. Biuro Podróży | Jelenia Góra | 25,8 | 5,0 | 1 |
31 | Kompleks Wypoczynkowy Szarlota Sp. z o.o. | Szarlota | 23,6 | 5,5 | 4 |
32 | Booking.com Sp. z o.o. | Warszawa | 22,4 | 6,7 | 9 |
33 | Firma Usługowo – Handlowa Rejal sp.j. R.E.J.L. Woźniak | Dźwirzyno | 20,3 | 24,9 | 3 |
34 | Dal-Sol Sp. z o.o. | Frydrychowo | 19,8 | 5,9 | 1 |
35 | Ecco Holiday Sp. z o.o. | Poznań | 18,3 | 20,4 | 144 |
36 | Air Tours Poland – Centrum Podróży Sp. z o.o. | Warszawa | 16,5 | 108,1 | 37 |
37 | Polskie Biuro Podróży Primapol Sp. z o.o. | Bielsko-Biała | 16,2 | 33,7 | 10 |
38 | Logos Travel S.J. | Poznań | 14,0 | 14,8 | 29 |
39 | LOGOSTOUR Sp. z o.o. Biuro Turystyki Związku Nauczycielstwa Polskiego | Warszawa | 13,1 | 5,8 | 50 |
40 | Petpolonia Małgorzata Koczot, Adam Toma Sp.J. | Stryszawa | 12,4 | 5,7 | 5 |
41 | Edukacja Lubasz Sp. z o.o. sp.k. | Lubasz | 10,1 | 24,2 | 6 |
źródło: Instytut Europejskiego Biznesu na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego, zebranych przez wywiadownię biznesową: InfoCredit.
Do analizy wyników finansowych przedsiębiorstw przyjęto wszystkie firmy z baz firm InfoCredit spełniające następujące warunki:
1. Dostępne w KRS dane finansowe za lata 2013-2014,
2. Wartość przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi większa niż 500 tys zł we wszystkich latach 2013-2014,
3. Dodatni kapitał własny we wszystkich latach 2013-2014,
4. Zysk netto powyżej 10 tys. zł we wszystkich latach 2013-2014,
5. Badaniem zostały objęte firmy składające sprawozdania finansowe według MSSF.
Metodologia liczenia wartości rynkowej
Wartość rynkowa firm liczona jest w porównaniu do spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto) i C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy funduszy własnych i zysku netto) średnie dla spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, liczone przez analityków GPW.
Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej
W końcu marca 2014 r.: C/Z: 17,2, a C/WK: 1,38*.