Firmy coraz częściej finansują pracownikom wyjścia do kin i teatrów
Jak wynika z raportu opublikowanego w minionym roku przez Główny Urząd Statystyczny, przeciętny Polak przeznacza na kulturę zaledwie 2,7% całości swoich wydatków. Oszczędzamy szczególnie na wyjściach do teatrów i kin, wydając na bilety jedynie 24,60 zł rocznie. Jednocześnie wzrasta liczba firm oferujących pozapłacowe benefity związane z kulturą.
Nasza droga kultura
Według raportu TNS Polska z 2015 roku, zaledwie 16% respondentów powyżej 15 roku życia odwiedziło teatr przynajmniej raz w roku, natomiast jedynie 2% ankietowanych obejrzało więcej niż 3 przedstawienia. Okazuje się jednak, że istnieje również niemała grupa Polaków, którzy wykazują zainteresowanie dostępną na rynku ofertą teatralną – 3 na 10 ankietowanym zależy na częstszym oglądaniu aktorów na żywo. Co zatem zatrzymuje potencjalnych widzów w drodze do sal teatralnych? Dla prawie połowy respondentów, którzy deklarowali chęć częstszych wizyt w teatrze, największą przeszkodą jest wysoka cena biletów. Co trzeci uczestnik sondażu TNS Polska narzeka natomiast na zbyt małą ilość wolnego czasu, a nieco ponad ¼ wskazuje trudności z dojazdem jako czynnik przesądzający o braku uczestnictwa w sztukach teatralnych. A szkoda, bo jak udowodnili badacze, udział w wydarzeniach kulturalnych ma znakomity wpływ na nasze zdrowie – przeciwdziała depresji i sprawia, że ludzie są bardziej zadowoleni z życia.
– Ludzie, biorąc udział w wydarzeniach kulturalnych integrują się ze sobą, a już wielokrotnie udowodniono, że ci, którzy są częścią bardziej ścisłej i licznej siatki społecznej radzą sobie lepiej niż samotnicy – tłumaczy Justyna Gmurek-Lewandowska, psychoterapeutka z poradni psychologicznej „Statek”.
Chętniej chodzimy do kina
Polacy zdecydowanie częściej niż w teatrze zażywają kultury w kinie. Jak podaje Millward Brown, w 2015 roku w Polsce sprzedano 45 mln biletów, co stanowi prawie 5-milionowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Spory wpływ na tę tendencję ma atrakcyjna oferta kin i organizowane przez nie akcje promocyjne, umożliwiające nabycie biletów po okazyjnej cenie. Jak podaje firma Mindshare, na decyzję o obejrzeniu filmu w kinie największy wpływ ma rozmiar ekranu, który dla 7 z 10 ankietowanych odgrywa decydujące znaczenie. Wielu respondentów docenia też klimat tego miejsca – dla 54% z nich wspólne oglądanie filmu to dobra okazja na spędzenie czasu z rodziną i znajomymi, a nieco ponad 1/3 biorących udział w sondażu zwraca uwagę na odstresowującą atmosferę, która panuje w kinie. Za główne przeszkody uznano natomiast zbyt wysoką cenę biletów (51% respondentów), brak czasu (40%) i mało interesujący repertuar (28%).
Młodzi lubią komedie
Z sondażu przeprowadzonego przez Millward Brown wynika, że aż 60% wszystkich bywalców kin stanowią osoby w wieku 15-30 lat, natomiast ośrodek badawczy IQS donosi, że w 2015 roku na widowni teatrów zasiadali przeważnie ludzie w przedziale wiekowym 25-39 lat z wykształceniem wyższym, mieszkający w miastach liczących powyżej 500 tyś mieszkańców. Zdecydowanie najpopularniejszymi gatunkami są komedia i groteska, które wybiera 75% ankietowanych. Kolejne miejsce zajmują dramaty, które ogląda 36% respondentów chodzących do teatru.
– Komedie cieszą się ogromną popularnością wśród naszych widzów. Wizyta w teatrze to nie tylko ciekawa propozycja na spędzenie wieczoru w gronie przyjaciół lub rodziny, ale również doskonały sposób na zrelaksowanie się i odpoczynek po pracy – mówi Anna Gornostaj, Dyrektor warszawskiego Teatru Capitol.
Kulturalny pracownik jest lojalniejszy
Problemy natury finansowej oraz braku czasu, stanowiące dla wielu ludzi przeszkodę w obcowaniu z kulturą, coraz częściej zdają się dostrzegać pracodawcy. Raport „Drogowskaz motywacyjny 2016” przygotowany przez Sodexo Benefits and Rewards Services i Millward Brown informuje, że w zeszłym roku 37% polskich firm zapewniało swoim pracownikom różnego rodzaju benefity związane z kulturą, co oznacza 8-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2014.
– Rosnące zainteresowanie systemami motywacyjnymi związanymi z kulturą świadczy o coraz lepszym rozpoznawaniu przez firmy potrzeb pracowników. Dofinansowania biletów do kin i teatrów dają podwładnym dodatkowe możliwości spędzenia wolnego czasu, umożliwiają im rozwój osobisty i rozwijanie swoich pasji, a także skutecznie budują lojalność wobec firm. Wspólne wyjścia do kina czy teatru pozytywnie wpływają na relacje pomiędzy członkami zespołu i ułatwiają skrócenie dystansu. Benefity związane z kulturą są więc inwestycją w pracownika i narzędziem rozwijającym efektywną współpracę firmowej załogi – twierdzi Joanna Skoczeń, Prezes Zarządu firmy VanityStyle, która pod markami CinemaProfit i QlturaProfit oferuje programy motywacyjne z obszaru kultury.