Efektywna Firma

Efektywne Firmy 2014 branży turystycznej

Spośród 28 918  przedsiębiorstw, których wyniki finansowe przeanalizował Instytutu Nowoczesnego Biznesu, tytuł Efektywna Firma  2014 uzyskały 63 firmy branży turystycznej, bo średnia stosunku zysku netto do przychodów netto i zrównanych z nimi w latach 2011-2013 wyniosła w nich minimum 5 proc. Na podium znalazły się: Fregata Sp. z o.o.,  Malaysian Airline System Berhad S.A. i  Air Tours Poland – Centrum Podróży Sp. z o.o.

Instytutu Nowoczesnego Biznesu prowadzi Konkurs Efektywna Firma od 2008 r. Przez  osiem lata przeanalizował wyniki finansowe 3 milionów przedsiębiorstw.

Na jego zlecenie w 2014 r. Wywiadownia Handlowa Infocredit wybrała te firmy, które w latach 2011 -2013 miały każdego roku przynajmniej pół milion złotych przychodów, minimum 10 tys. zł zysku netto, a wartość ich kapitału była dodatnia.

We wrześniu i październiku 2015 r. znalazła 28 918 takich przedsiębiorstw w tym 21 502 firmy w 20 branżach (Handel, Budownictwo, Materiały  budowlane, Przemysł lekki, Przemysł spożywczy, Przemysł chemiczny, Przemysł elektromaszynowy, Telekomunikacja, Informatyka, Przemysł drzewny i papierniczy, Media, Edukacja, Medycyna, Energetyka i ciepłownictwo, Usługi komunalne,  Turystyka,  Hotelarstwo, Gastronomia,  Transport i spedycja,  Rolna) oraz 7416 przedsiębiorstw w pozostałych branżach i policzyła ich wartość rynkową na koniec marca 2012 i koniec marca 2014 przez porównanie ich wyników do wycen spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (metodologia liczenia wartości rynkowej przedstawiona jest niżej pod tabelą).

Spośród 28 918  przedsiębiorstw, których wyniki finansowe przeanalizował Instytutu Nowoczesnego Biznesu, tytuł Efektywna Firma  2014 uzyskały 63 firmy branży turystycznej, bo średnia stosunku zysku netto do przychodów netto i zrównanych z nimi w latach 2011-2013 wyniosła w nich minimum 5 proc.

Na podium znalazły się: Fregata Sp. z o.o.,  Malaysian Airline System Berhad S.A. i  Air Tours Poland – Centrum Podróży Sp. z o.o.

Wyróżnione firmy mają prawo posługiwać się tytułem Efektywna Firma 2014 bezterminowo i za darmo na wszystkich nośnikach informacji.

Image

Statuetka Złota Moneta dla firm, wyróżnionych w IV edycji Konkursu Efektywna Firma 2011.

 

Image

Statuetka Złota Moneta  dla firm, wyróżnionych w VI edycji Konkursu Efektywna Firma 2013, i wzór logo promocyjnego Efektywna Firma 2013

 

Efektywne Firmy 2014 branży turystycznej według stosunku zysku netto do przychodów
Lp. Nazwa firmy Siedziba Średni stosunek zysku netto do przychodów w  latach 2011 – 2013 r. w proc. Wartość rynkowa firmy w marcu 2014 r.  w tys. zł Dynamika wartości rynkowej od marca 2012 do marca 2014 w proc.
1 Fregata Sp. z o.o. Bielsko-Biała 356 32016 -80
2 Malaysian Airline System Berhad S.A. Warszawa 99 17943 18
3 Air Tours Poland – Centrum Podróży Sp. z o.o. Warszawa 79 32611 355
4 Bis Biuro Podróży LCC S.J. Łódź 51 6302 119
5 Say24 Sp. z o.o. Warszawa 41 1730 7
6 Polskie Biuro Podróży Primapol Sp. z o.o. Bielsko-Biała 37 9037 45
7 Fantur Bilety Lotnicze K. Krupowicz Spółka Komandytowa Poznań 33 877 327
8 Drejk S.J. Warszawa 28 52975 212
9 Rolnicza Spółdzielnia Wytwórczo-Usługowa w Głuchowie Łańcut 28 15064 66
10 Millennium – Kopciński, Rzechuła, Michalak S.J. Międzywodzie 27 18915 32
11 Firma Usługowo – Handlowa Rejal sp.j. R.E.J.L. Woźniak Dźwirzyno 26 2910 5
12 Firma Budowlano-Instalacyjna Mat-Mad S.J. Kołobrzeg 22 63588 66
13 Mitour Sp. z o.o. Bydgoszcz 19 2756 391
14 Obiekty Sanatoryjno Wczasowe PÓŁNOC Sp. z o.o. Kołobrzeg 18 19910 101
15 Firma Handlowo-Usługowa Polzbyt Sp. z o.o. Zakopane 17 2486 35
16 MCI Sp. z o.o. Kraków 16 1893 380
17 Zem – Tourist Sp. z o.o. Pustkowo 15 8426 47
18 SUSMED Sp. z o.o. Toruń 15 15229 74
19 PROMED Sp. z o.o. Gorlice 15 491 32
20 Logos Travel S.J. Poznań 14 25715 66
21 Polaris Travels Biuro Podróży – M.E. Czerepaniak S.J. Szczecin 13 5626 143
22 PZM – TRAVEL Sp. z o.o. Warszawa 12 3549 375
23 Słoneczna sp. z o.o. Ustka 12 2355 116
24 Lazur Sp. z o.o. Objazda 10 6689 105
25 Hostel Service Laskowski, Miszalski, Wyporski S.J. Kraków 10 5338 31
26 IMPERIALL. PL Sp. z o.o. Sianożęty 10 9567 510
27 Air Club Centrum Podróży Stanisław Modliński S. J. Warszawa 10 8326 34
28 Dar – Bull Sp. z o.o. Sarbinowo 9 1212 138
29 Vital – Moor – Tur Sp. z o.o. Połczyn-Zdrój 9 2755 45
30 Tamara Sp. z o.o. Kraków 9 1075 -1
31 Akadem Sp. z o.o. Warszawa 9 3094 77
32 Spółdzielnia Turystyczna Wypoczynek Poznań 9 3594 6
33 CB International Sp. z o.o. Warszawa 9 22027 81
34 Apartinfo Gustinelli Antoń sp. j. Gdańsk 9 4987 1373
35 MEBLARZ Sp. z o.o. Jarocin 8 299 52
36 DUO-Tour Sp. z o.o. Lubin 8 529 90
37 BIOTON – TOUR S.J. Biuro Podróży Warszawa 8 590 37
38 PETPOLONIA MAŁGORZATA KOCZOT,ADAM TOMA S.J. Stryszawa 8 4643 27
39 Shilla Sp. z o.o. Warszawa 8 612 116
40 Relax Sp. z o.o. PHU Lublin 8 2687 -9
41 Apartmentsapart Sp. z o.o. Warszawa 7 6400 129
42 Interhome Polska Sp. z o.o. Warszawa 7 27274 44
43 Patron Travel Sp. z o.o. Franciszkańskie Biuro Turystyczno-Pielgrzymkowe Warszawa 7 16508 184
44 Cracow Tours Sp. z o.o. Kraków 7 3108 175
45 L’TUR POLSKA Sp. z o.o. Szczecin 7 481 34
46 Royal Club Sp. z o.o. Warszawa 7 3442 108
47 IKAR Sp. z o.o. Centrum Zdrowia i Wypoczynku Kołobrzeg 7 29822 92
48 ORFIN ROKSANA ORFIN – GRABOWSKA PAWEŁ GRABOWSKI S.K. Wrocław 6 547 -56
49 Biuro Usług Turystycznych Żak Tourist Sp. z o.o. Augustów 6 10798 269
50 Delta Tour Sp. z o.o. Warszawa 6 2015 92
51 Centrum Podróży Aura Sp. z o.o. Warszawa 6 2040 55
52 Ivotrans Sp. z o.o. Kraków 6 5897 40
53 Esky.pl S.A. Radom 6 95313 224
54 CT Poland Sp. z o.o. Warszawa 6 14813 58
55 Travelbank Sp. z o.o. Bankowe Biuro Podróży Warszawa 6 8880 -26
56 Punt Sp. z o.o. Spółka Komandytowa Warszawa 6 1732 -28
57 REST Sp. z o.o. Bartkowa-Posadowa 5 868 225
58 Obp Incentive & Sport Travel Sp. z o.o. Warszawa 5 6961 99
59 Point Travel DMC Grażyna Berezowska-Semkowicz & Marta Semkowicz S.J. Kraków 5 1674 257
60 Glob Sp. z o.o. Biuro Podróży Gdynia 5 627 -7
61 Interferie S.A. Legnica 5 85969 16
62 Booking.com Sp. z o.o. Warszawa 5 7479 782
63 The Tree Travel Sp. z o.o. Sp.k. Warszawa 5 9363 259

źródło: Instytut Nowoczesnego Biznesu  na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego, zebranych przez Wywiadownię Handlową InfoCredit.

Do analizy wyników finansowych przedsiębiorstw przyjęto wszystkie firmy z bazy firmy InfoCredit spełniające następujące warunki:
1. Dostępne w KRS dane finansowe za lata 2011, 2012 i 2013,
2. Wartość przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi większa niż  500 tys PLN we wszystkich latach 2011, 2012 i 2013,
3. Dodatni kapitał własny we wszystkich latach 2011, 2012 i 2013,
4. Zysk netto minimum 10 tys. zł we wszystkich latach 2011, 2012 i 2013,
5. Badaniem zostały objęte firmy składające sprawozdania finansowe według MSSF.

Metodologia liczenia wartości rynkowej

Wartość rynkowa firm liczona jest w porównaniu do spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto) i C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy funduszy własnych i zysku netto) średnie dla spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, liczone przez analityków GPW.

Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej

W  marcu 2012 r. – C/Z:  9,23, a  C/WK: 1,22.
źródło: Biuletyn Miesięczny GPW

W końcu marca 2014 r. – C/Z:  17,7, a  C/WK: 1,38*.
* Wskaźniki, będące średnią dla 404 spółek krajowych, notowanych na GPW.
źródło: Ceduła Giełdowa z 31 marca 2014 r.

Według wskaźników giełdowych z końca marca 2012 r. zostały policzone dwie wartości rynkowe firmy w końcu marca 2012 r. Jedna to iloczyn zysku netto w 2011 r.  i wskaźnika C/Z w końcu marca 2012 r., a druga to iloczyn wartości księgowej w końcu 2011 r.  i wskaźnika C/Wk w końcu marca 2012 r. Średnia arytmetyczna z tych wartości rynkowych to wartość rynkowa firmy w końcu marca 2012.
Podobnie została policzona wartość rynkowa firmy w końcu marca 2014. Według wskaźników giełdowych z końca marca 2014 r. zostały policzone dwie wartości rynkowe firmy w końcu marca 2014 r. Jedna to iloczyn zysku netto w 2013 r.  i wskaźnika C/Z w końcu marca 2014 r., a druga to iloczyn wartości księgowej w końcu 2013 r.  i wskaźnika C/Wk w końcu marca 2014 r. Średnia arytmetyczna z tych wartości rynkowych to wartość rynkowa firmy w końcu marca 2014.