Spośród 56 456 polskich przedsiębiorstw, których wyniki finansowe w lutym 2020 r. zbadał Instytutu Europejskiego Biznesu, tytuł Brylant Polskiej Gospodarki 2019 uzyskały 142 agencji reklamowych, bo ich wartość rynkowa wyniosła więcej niż 10 mln zł.
Instytutu Europejskiego Biznesu, utworzony 12 grudnia 2005 r., prowadzi Konkurs Brylanty Polskiej Gospodarki od 2008 r. Przez dwanaście lat dokładnie przeanalizował wyniki finansowe 80 tysięcy przedsiębiorstw.
W rankingu poniżej są wyliczenia Instytutu Europejskiego Biznesu na podstawie wiarygodnych, publicznych, ogólnie dostępnych informacji z Krajowego Rejestru Sądowego.
Instytutu Europejskiego Biznesu oszacował w bardzo uproszczony sposób wartość rynkową firm na koniec marca 2019 przez porównanie ich wyników do wycen spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Uproszczona metodologia szacowania wartości rynkowej, stosowana przez Instytut Europejskiego Biznesu, opisana jest poniżej rankingu.
Na tej podstawie Instytutu Europejskiego Biznesu stworzył rankingi najcenniejszych firm w Polsce – Brylantów Polskiej Gospodarki 2019.
Firmy wymienione w poniższym rankingu mogą bezpłatnie i bezterminowo wykorzystywać tytuł Brylant Polskiej Gospodarki 2019 publicznie na wszystkich nośnikach.
Płatne są logo Brylant Polskiej Gospodarki 2019 oraz dyplomy i statuetki dla wyróżnionych firm i ich pracowników. Oferta handlowa jest przedstawiona poniżej rankingu.
Prosimy nie kopiować z Internetu dla celów marketingowych wizerunku Brylant Polskiej Gospodarki 2019, gdyż zdjęcia chronione są prawami autorskimi.
Statuetka Brylant Polskiej Gospodarki
Brylanty Polskiej Gospodarki 2019 Agencji Reklamowych |
Lp. |
Nazwa firmy |
Siedziba |
Wartość rynkowa firmy w marcu 2019 r. w mln zł |
1 |
Grupa RMF Sp. z o.o. Spółka Komandytowa |
Warszawa |
927 |
2 |
Inter Cars Marketing Services Sp. z o.o. |
Cząstków Mazowiecki |
781 |
3 |
AMS S.A. |
Warszawa |
322 |
4 |
LEO BURNETT Sp. z o.o. |
Warszawa |
299 |
5 |
Astrazeneca Pharma Poland Sp. z o.o. |
Warszawa |
259 |
6 |
Gpd Agency Sp. z o.o. sp.k. |
Poznań |
249 |
7 |
GroupM Sp. z o.o. |
Warszawa |
205 |
8 |
Vicis Marketing Sp. z o.o. |
Warszawa |
163 |
9 |
Nepentes Pharma Sp. z o.o. |
Warszawa |
150 |
10 |
Q222 Sp. z o.o. |
Warszawa |
149 |
11 |
NEKK Sp. z o.o. |
Poznań |
133 |
12 |
Omnicom Media Group Sp. z o.o. |
Warszawa |
133 |
13 |
NOVARTIS POLAND Sp. z o.o. |
Warszawa |
124 |
14 |
Sandoz Polska Sp. z o.o. |
Warszawa |
121 |
15 |
SMG Poland Sp. z o.o. |
Warszawa |
117 |
16 |
Janssen – Cilag Polska Sp. z o.o. |
Warszawa |
108 |
17 |
DDB Warszawa Sp. z o.o. |
Warszawa |
106 |
18 |
Iprospect Polska Sp. z o.o. |
Warszawa |
103 |
19 |
Havas Media Sp. z o.o. |
Warszawa |
99 |
20 |
Domodi Sp. z o.o. |
Wrocław |
97 |
21 |
Coca-Cola Poland Services Sp. z o.o. |
Warszawa |
96 |
22 |
VP Valeant Sp. z o.o. S.J. |
Rzeszów |
83 |
23 |
HEADZ Marketing Sp. z o.o. Partner II S.K. |
Warszawa |
78 |
24 |
Ströer Polska Sp. z o.o. |
Warszawa |
74 |
25 |
Media Direction Sp. z o.o. |
Warszawa |
72 |
26 |
BBDO Warszawa Sp. z o.o. |
Warszawa |
66 |
27 |
Żywiec Sprzedaż i Dystrybucja Sp. z o.o. |
Warszawa |
65 |
28 |
Studio Reklamy Wena Tomasz Jurczak |
Oława |
59 |
29 |
Arteo Spółka z Ograniczoną Odpowiedzielnością Design S.K. |
Warszawa |
59 |
30 |
Canvas Sp. z o.o. SP.K. |
Warszawa |
59 |
31 |
Inpharm Sp. z o.o. Spółka Komandytowa |
Warszawa |
57 |
32 |
Agencja K2 Sp. z o.o. |
Warszawa |
55 |
33 |
WILLSON & BROWN – WB Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
54 |
34 |
Mediaexpert Sp. z o.o. |
Warszawa |
52 |
35 |
Adsystem Sp. z o.o. |
Bielany Wrocławskie |
51 |
36 |
Sano Marketing Sp. z o.o. |
Lublin |
45 |
37 |
Agencja Reklamowa Plus J. Butruk, K. Butruk sp.j. |
Sielachowskie |
45 |
38 |
Boehringer Ingelheim Marketing Sp. z o.o. |
Warszawa |
39 |
39 |
Admind Sp. z o.o. S.K. |
Kraków |
37 |
40 |
Rebel Media Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
36 |
41 |
Duda Ads Polska Sp. z o.o. |
Warszawa |
36 |
42 |
RTB House S.A. |
Warszawa |
36 |
43 |
Daze W&IP Sp. z o.o. |
Ignatki |
35 |
44 |
STROER MEDIA Sp. z o.o. Sp. kom. |
Warszawa |
34 |
45 |
Eg+ Worldwide Sp. z o.o. |
Warszawa |
33 |
46 |
Awena Sp. z o.o., sp.k. |
Warszawa |
33 |
47 |
EGIS POLSKA Sp. z o.o. |
Warszawa |
31 |
48 |
Topq Bucior Bukowski sp.j. |
Gdańsk |
31 |
49 |
TBWA Sp. z o.o. |
Warszawa |
30 |
50 |
Facebook Poland Sp. z o.o. |
Warszawa |
29 |
51 |
Arena Media Communications Sp. z o.o. |
Warszawa |
29 |
52 |
Apella S.A. |
Gdynia |
29 |
53 |
Neumannbrown Sp. z o.o. sp.k. |
Kraków |
29 |
54 |
OGILVY Sp. z o.o. |
Warszawa |
29 |
55 |
Farmateka Sp. z o.o. |
Katowice |
28 |
56 |
Leaf Media Kawalec Kulawik S.J. |
Sandomierz |
28 |
57 |
Tree Development Group Sp. z o.o. Management S.K. |
Warszawa |
28 |
58 |
Studio Filmowe OTO Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
28 |
59 |
Mastercard Europe S.A. Oddział w Polsce |
Warszawa |
27 |
60 |
Smolar Agencja Promocyjno Reklamowa Robert Wojkowski |
Łódź |
26 |
61 |
Kinads Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
26 |
62 |
Edipresse-Kolekcje Sp. z o.o. |
Warszawa |
25 |
63 |
Synergic Sp. z o.o. |
Warszawa |
24 |
64 |
Mg Perfekt Sp. z o.o. |
Mrowino |
23 |
65 |
OEX CURSOR S.A. |
Warszawa |
23 |
66 |
Red8 Advertising Sp. z o.o. |
Warszawa |
23 |
67 |
Albedo Marketing Sp. z o.o. |
Poznań |
23 |
68 |
KSEROPLAST PLUS Sp. z o.o. S.K. |
Zakrzewo |
22 |
69 |
Just Sp. z o.o. sp.k. |
Poznań |
22 |
70 |
Mediacap S.A. |
Warszawa |
22 |
71 |
Grupa 3 Sp. z o.o. Agencja Reklamowa sp.k. |
Kraków |
22 |
72 |
Brandcomm Polska Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
22 |
73 |
Publicis Sp. z o.o. |
Warszawa |
21 |
74 |
Agencja Reklamowa Opus B B.Budzik, J.Kozłowska-Miroch sp.j. |
Kraków |
21 |
75 |
Iper Sp. z o.o. |
Poznań |
21 |
76 |
They.Pl Sp. z o.o. |
Warszawa |
21 |
77 |
G Media Plus Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
21 |
78 |
Mgd Mws Sp. z o.o. sp.k. |
Wadowice |
20 |
79 |
Artegence Sp. z o.o. |
Warszawa |
20 |
80 |
Efigence S.A. |
Warszawa |
20 |
81 |
A.M.C. System Tomasz Morawiec, Józef Żurawski sp.j. |
Brzezie |
19 |
82 |
JET Sp. z o.o. |
Warszawa |
19 |
83 |
Streetcom Polska Sp. z o.o. |
Warszawa |
18 |
84 |
Mobime Lead Generation Sp. z o.o. sp.k. |
Warszawa |
18 |
85 |
Rolplan Holding Sp. z o.o. S.K. |
Kleczew |
18 |
86 |
Grandes Kochonos Sp. z o.o. Spółka Komandytowa |
Warszawa |
18 |
87 |
Motivation Direct Sp. z o.o. |
Warszawa |
18 |
88 |
Red 8 Digital Sp. z o.o. |
Warszawa |
17 |
89 |
Posterscope Polska Sp. z o.o. |
Warszawa |
17 |
90 |
Dom Marki Max Von Jastrov Inwestycje Sp. z o.o. sp.k. |
Szczecin |
17 |
91 |
Ptak Media S.A. |
Rzgów |
17 |
92 |
Inwestycje Polskie Sp. z o.o. |
Katowice |
17 |
93 |
Media Group Sp. z o.o. |
Warszawa |
17 |
94 |
Vivenge Sp. z o.o. |
Siedlce |
16 |
95 |
PINK PEPPER MEDIA SPÓŁKA Z O.O. |
Warszawa |
16 |
96 |
Vivenge Produkcja 1 Sp. z o.o. |
Siedlce |
16 |
97 |
Imedius Agencja Reklamowa Sp. z o.o. |
Kraków |
15 |
98 |
HHP Sp. z o.o. |
Warszawa |
15 |
99 |
Focus Advantage Sp. z o.o. |
Warszawa |
15 |
100 |
Fortis – Kobyliński , Dawiec , Chrabonszczewski sp.j. |
Warszawa |
15 |
101 |
Holo J.Pawlak, P.Wójtowicz sp.j. |
Warszawa |
15 |
102 |
City Sp. z o.o. sp.k. |
Kraków |
15 |
103 |
Q-Graf Sp. z o.o. |
Nowy Sącz |
14 |
104 |
NCF S.A. |
Warszawa |
14 |
105 |
Horeca Group Sp. z o.o. sp.k. |
Warszawa |
14 |
106 |
Get Louder Sp. z o.o. |
Warszawa |
14 |
107 |
Monday Public Relations Sp. z o.o. sp.k. |
Warszawa |
14 |
108 |
Big Group Sp. z o.o. Spółka Komandytowa |
Poznań |
14 |
109 |
Effective Media Solutions Sp. z o.o. Sp.K. |
Warszawa |
14 |
110 |
GREY Worldwide Warszawa Sp. z o.o. |
Warszawa |
13 |
111 |
DAICON Sp. z o.o. S.K. |
Łódź |
13 |
112 |
Prograf Sg Grzędzielski, Stróżyński sp.j. |
Warszawa |
13 |
113 |
Sarigato Sp. z o.o. |
Kraków |
13 |
114 |
Pharma Distribution Group Sp. z o.o. |
Wrocław |
13 |
115 |
Globart Media A. Gołębicki, M. Horba, T. Łaski sp.j. |
Białystok |
12 |
116 |
Visualcom Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
12 |
117 |
Mobiem Polska Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
12 |
118 |
Cube Group S.A. |
Warszawa |
12 |
119 |
Dragon Rouge Sp. z o.o. |
Warszawa |
12 |
120 |
3M PROJEKT MARIUSZ MOJSAK, MIECZYSŁAW LEGUS SPÓŁKA JAWNA |
Białystok |
12 |
121 |
Business Sense Agencja SEM Sp. z o.o. sp.k. |
Warszawa |
12 |
122 |
Karlsbad Sp. z o.o. |
Warszawa |
11 |
123 |
Rodan Agencja Reklamowa Sp. z o.o. Spółka Komandytowa |
Poznań |
11 |
124 |
PMICOMBERA Sp. z o.o. |
Warszawa |
11 |
125 |
U2 MEDIA Sp. z o.o. |
Warszawa |
11 |
126 |
Agencja Reklamowa Pemape Sp. z o.o. |
Warszawa |
11 |
127 |
Set Group Sp. z o.o. |
Warszawa |
11 |
128 |
Mentor Agencja Reklamy i Dydaktyki, Elżbieta Majchrzak i Paweł Majchrzak sp.j. |
Przyrowo |
11 |
129 |
OS3 Group S.A. |
Rybnik |
11 |
130 |
SimpliCity Printing House Sp. z o.o. S.K. |
Skórzewo |
11 |
131 |
Isurvival Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
11 |
132 |
RANBAXY (POLAND) Sp. z o.o. |
Warszawa |
11 |
133 |
Focus Media Group Sp. z o.o. |
Warszawa |
11 |
134 |
NEOLIT MEDIA Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
11 |
135 |
Horizon New Media Sp. z o.o. S.K. |
Warszawa |
10 |
136 |
180heartbeats/JVM Sp. z o.o. Spółka Komandytowa |
Warszawa |
10 |
137 |
G3 Group Sp. z o.o. |
Warszawa |
10 |
138 |
Tablice Media Billboards Sp. z o.o. Spółka Komandytowa |
Kraków |
10 |
139 |
PW Partner Sp. z o.o. S.K. |
Krotoszyn |
10 |
140 |
Kreon – Reklama Świetlna Sp. z o.o. |
Ozimek |
10 |
141 |
Ms Services Sp. z o.o. |
Kraków |
10 |
142 |
Smart Loyalty Platform Sp. z o.o. S.K. |
Poznań |
10 |
źródło: Instytut Europejskiego Biznesu na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego, zebranych przez Wywiadownię Handlową InfoCredit.
Do analizy wyników finansowych przedsiębiorstw przyjęto firmy spełniające następujące warunki:
1. Dostępne w KRS dane finansowe za lata 2016-2017,
2. Wartość przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi większa niż 100 tys. Zł w 2017 roku,
3. Zysk netto w latach 2016 i 2017 wyższy niż 1 tys. Zł.
4. Kapitał własny w latach 2016 i 2017 wyższy niż 1 tys. Zł.
Metodologia liczenia wartości rynkowej
Wartość rynkowa firm szacowane jest w porównaniu do spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto) i C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy funduszy własnych i zysku netto) średnie dla spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, liczone przez analityków GPW.
Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej
W końcu marcu 2019 r.: C/Z: 14,8, a C/WK: 1,15.
źródło: Biuletyn Statystyczny GPW
Według wskaźników giełdowych z marca 2019 r. zostały policzone dwie wartości rynkowe firmy w końcu marca 2019 r. Jedna to iloczyn zysku netto w 2017 r. I wskaźnika C/Z w końcu marca 2019 r., a druga to iloczyn wartości księgowej w końcu 2017 r. I wskaźnika C/Wk w końcu marca 2019 r. Średnia arytmetyczna z tych wartości rynkowych to szacowana wartość rynkowa firmy w końcu marca 2019 roku.
Informacje o Magazynie Przedsiębiorców „Europejska Firma” i Instytucie Europejskiego Biznesu
Magazyn Przedsiębiorców „Europejska Firma” i Instytut Europejskiego Biznesu zajmują się analizą wyników finansowych przedsiębiorstw. W ciągu 14 lat dokładnie przeanalizowali wyniki finansowe 80 tysięcy polskich firm. Analizy opierają się głównie na oficjalnych i wiarygodnych danych finansowych, przekazywanych przez firmy do Krajowego Rejestru Sądowego. Dane te są publiczne i ogólnie dostępne, by bezpieczniejsza była działalność gospodarcza. Analizy i rankingi pomagają w sprawdzeniu wiarygodności partnerów gospodarczych.
Od 2006 r. Instytut Europejskiego Biznesu organizuje Konkurs Gepardy Biznesu. Jeżeli w przyjętym okresie średnia z dynamik przychodów i zysku netto badanej firmy wynosi więcej niż 10 proc., przyznaje jej bezpłatnie tytuł Gepard Biznesu.
Od marca 2016 r. projekt ten jest chroniony za pomocą znaku towarowego Business Gepard w 28 krajach Unii Europejskiej.
Na podstawie danych z KRS instytut organizuje też od 2008 r. Konkurs Efektywna Firma, a od 2013 r. Program Promocyjny Mocna Firma Godna Zaufania.
Za Efektywną Firmę uznaje tę, w której stosunek zysku netto do przychodów wynosi więcej niż 5 proc. Tytuł Mocna Firma Godna Zaufania przysługuje tej, która w danym roku jest jednocześnie wyróżniona w Konkursie Gepardy Biznesu i Konkursie Efektywna Firma.
Od 2008 r. IEB na podstawie danych z KRS organizuje też Konkurs Brylanty Polskiej Gospodarki. Tytuł ten przyznaje firmom, których wartość rynkowa wynosi według jego szacunków więcej niż 10 mln zł.
Na podstawie danych finansowych instytut liczy wartość rynkową firm w uproszczony sposób, wykorzystując dwa wskaźniki z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie: C/Z, czyli Cena do Zysku netto oraz C/Wk – Cena do Wartości Księgowej.
Wartość rynkowa firm wykorzystywana jest od 2020 r. również w Konkursie Brylanty Polskiej Przedsiębiorczości, który instytut organizuje od 2007 r. Tytuł ten przyznaje miastom, w których znajdzie dużo firm wartych łącznie więcej niż 10 tys. Zł na mieszkańca.
Od 2012 r. instytut prowadzi Konkurs Wielki Modernizator Polski. Tytuł przyznaje podmiotom, w których dwuletnia amortyzacja była wyższa niż 5 mln zł .
Od 2013 r. IEB organizuje Konkurs Światowa Firm Worldwide Company. Tytuł przyznaje przedsiębiorstwom eksportującym do minimum 3 krajów.
Każdego roku do instytut zgłaszają się firmy z prośbą, by przeanalizował ich wyniki finansowe i ocenił, czy zasługują na wyróżnienie w jego konkursach.