Biedronka otworzyła 14 minicentrów dystrybucyjnych w sześciu miastach. To one obsłużą dostawy w ciągu 15 minut
Od połowy października mieszkańcy sześciu miast mogą zamówić zakupy w Biedronce i otrzymać je w ciągu kwadransa. Wdrożenie ekspresowych dostaw wymagało szeregu przygotowań organizacyjnych. Biedronka uruchomiła 14 minicentrów, w których realizowane są te zamówienia. Glovo z kolei stworzyło osobny zespół pracowników do obsługi BIEK. Stale rekrutuje do niej m.in. kurierów. Usługa BIEK od momentu uruchomienia 15 października cieszy się dużym zainteresowaniem klientów.
– Wdrożenie ekspresowej dostawy wymagało od nas przede wszystkim przygotowania nowych sklepów, czyli dark store’ów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kamila Frąckowiak-Jankowski, E-Commerce Manager w sieci Biedronka. – Musieliśmy się też przygotować operacyjnie. Wcześniej kompletowaliśmy zamówienia w naszych standardowych sklepach, teraz kompletacja przebiega w dark store’ach, dzięki czemu jest zdecydowanie szybsza i bardziej dostępna dla klienta. W tej placówce, jeżeli brakuje nam jakiegoś produktu, kontaktujemy się z klientem i informujemy go o tym, że jest on niedostępny, oferując mu zamiennik.
Kamila Frąckowiak-Jankowski, E-Commerce Manager w sieci Biedronka
Usługa ekspresowej dostawy dostępna jest na razie w sześciu miastach: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu i Gdańsku. W ramach asortymentu dostępne są zarówno produkty marki własnej Biedronki, jak i najważniejsze brandy dostępne na rynku. W celu dokonania zakupów klient musi pobrać aplikację Glovo, tam znaleźć ikonę BIEK i złożyć swoje zamówienie. Zostanie ono do niego dostarczone w ciągu 15 minut dzięki tzw. dark store’om, czyli minimagazynom zlokalizowanym wewnątrz gęsto zaludnionych dzielnic, gdzie kompletowane są zamówienia.
W każdym nowo powstałym minicentrum dystrybucji BIEK znajdzie się 1,2 tys. produktów spożywczych: świeże owoce i warzywa, pieczywo, dania gotowe, przekąski, napoje, a także słodycze, lody i środki czystości.
– Wybieraliśmy produkty, które były najczęściej kupowane przez klientów w naszej standardowej usłudze z Glovo – podkreśla Kamila Frąckowiak-Jankowski.
Usługa jest dostępna w promieniu 2 km od wspomnianych minicentrów. W Warszawie są cztery takie placówki, w Krakowie trzy. We Wrocławiu, Gdańsku i Łodzi – po dwie, a w Poznaniu jedna. Obsługuje je grupa kurierów Glovo pracująca wyłącznie na ich potrzeby, siedem dni w tygodniu w godz. 8–23 (w Warszawie w piątki i soboty do godz. 2).
– Jest to dla nas priorytetowy projekt. Wyodrębniliśmy z organizacji specjalnie dedykowany zespół, który będzie zajmował się współpracą z Biedronką i rozwojem usługi BIEK, m.in. specjalistów do zarządzania flotą, kurierów, których w tym momencie również rekrutujemy – zapewnia Bartosz Prokopowicz, Head of Q-Commerce w Glovo. – Jesteśmy na etapie testowania tej usługi, jeśli odniesie sukces, wspólnie podejmiemy decyzję, że kolejne miejsca będą się pojawiać na mapie Polski w tych miastach, w których już jesteśmy, być może również w kolejnych.
Dostawy zakupów z Biedronki poprzez aplikację – i przy pomocy kurierów – Glovo dostępne są od kwietnia 2020 roku. Zostały wprowadzone wkrótce po ogłoszeniu pierwszego lockdownu. Stopniowo rozszerzano je na kolejne miasta i dziś w ten sposób zaopatrzyć w największej w Polsce sieci mogą się już mieszkańcy 31 miejscowości.
– Właściwie od momentu, kiedy wprowadziliśmy w Glovo zakupy spożywcze, cieszą się one dużym zainteresowaniem – mówi Bartosz Prokopowicz. – Zbiegło się to z pandemią COVID-19 i lockdownami, co na pewno pomogło w rozwoju tej usługi. Użytkownicy przyzwyczaili się już do tych zakupów i kupują w ten sposób regularnie. Również jeśli chodzi o nową usługę, czyli ekspresowe zakupy BIEK, właściwie od pierwszego dnia byliśmy zaskoczeni bardzo pozytywnie popytem i odpowiedzią naszych klientów.
Uruchomienie Biedronki Express pod nazwą BIEK nie zmienia zasad działania sklepu internetowego Biedronki w Glovo, który funkcjonuje od kwietnia ubiegłego roku we wszystkich stolicach polskich województw i innych dużych ośrodkach miejskich. Zamówienia można składać w godzinach 10.00–22.30, natomiast w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu jeszcze wcześniej, bo już od 8.00 rano – wszędzie z dostawą w ciągu godziny.
źródło: Newseria Biznes
—
Jeronimo Martins Polska S.A. w Kostrzynie, właścicielka sieci Biedronka, została wyróżniona przez Instytut Europejskiego Biznesu w XV edycji Konkursu Gepardy Biznesu 2020, XIII edycji Konkursu Brylanty Polskiej Gospodarki 2020 i IX edycji Konkursu Wielki Modernizator 2020 na podstawie wiarygodnych danych finansowych z Krajowego Rejestru Sądowego.
Firma rozwija się bowiem dynamicznie – średnia z dynamik przychodów i zysku netto w latach 2018-2019 wyniosła w jej przypadku 10,7 proc. To przyniosło jej tytuł Gepard Biznesu 2020.
Wartość rynkowa spółki w październiku 2020 r. została w sposób uproszczony oszacowana przez Instytut Europejskiego Biznesu na 49 493,1mln zł, co dało jej tytuł Wielki Brylant Polskiej Gospodarki 2020 i drugie miejsce w rankingu najcenniejszych firm w Polsce. Tak wielką wartość zawdzięcza głównie wysokiemu zyskowi netto w 2019 r., który wyniósł 2 241 mln zł. Na koniec 2019 r. miała też potężny kapitał własny – 3 469 mln zł.
Pięć tysięcy najcenniejszy firm w Polsce – Brylantów Polskiej Gospodarki 2020
W latach 2018-2019 dokonała odpisów amortyzacyjnych na kwotę 2042 mln zł, dzięki czemu zyskała tytuł Wielki Modernizator 2020. To drugi wynik w Polsce. Więcej amortyzacji w tym okresie wykazała tylko ORANGE POLSKA S.A. – 5280 mln zł.
Przychody firmy w 2019 r. wyniosły 55,6 mld zł. Wyższe miała tylko PKN Orlen S.A. – 89 mld zł.
Jeronimo Martins Polska S.A. należy do portugalskiej Grupy Jeronimo Martins, której korzenie sięgają 1792 roku. Dziś Grupa Jeronimo Martins działa w trzech krajach: Polsce, Portugalii i Kolumbii – i zatrudnia łącznie ponad 115 tys. pracowników, z czego większość w Polsce – 70 tys. Jeronimo Martins Polska S.A. jest największym prywatny pracodawcą w naszym kraju. W Polsce działa od 1995 roku. Jest tu właścicielem lidera branży retail, czyli sieci sklepów Biedronka, a także drogerii i apteki Hebe. Codziennie jej dyskonty odwiedza 4 milionów klientów.
Więcej informacji o firmie pod adresami: www.biedronka.pl, https://karierawjm.pl
Informacja o Portalu Przedsiębiorców Europejska Firma.pl i Instytucie Europejskiego Biznesu
Portal EuropejskaFirma.pl i Instytut Europejskiego Biznesu zajmują się analizą wyników finansowych przedsiębiorstw. W ciągu 15 lat przeanalizowali wyniki finansowe 200 tysięcy polskich firm. Analizy opierają głównie na oficjalnych i wiarygodnych danych finansowych, przekazywanych przez firmy do Krajowego Rejestru Sądowego. Dane te są publiczne i ogólnie dostępne, by bezpieczniejsza była działalność gospodarcza. Analizy i rankingi pomagają w sprawdzeniu wiarygodności partnerów gospodarczych.
Od 2006 r. Instytut Europejskiego Biznesu organizuje Konkurs Gepardy Biznesu. Jeżeli w przyjętym okresie średnia z dynamik przychodów i zysku netto badanej firmy wynosi więcej niż 10 proc., przyznaje jej bezpłatnie tytuł Gepard Biznesu.
Od marca 2016 r. projekt ten jest chroniony za pomocą znaku towarowego Business Gepard w 28 krajach Unii Europejskiej.
Na podstawie danych z KRS instytut organizuje też od 2008 r. Konkurs Efektywna Firma, a od 2013 r. Konkurs Mocna Firma Godna Zaufania.
Za Efektywną Firmę uznaje tę, w której stosunek zysku netto do przychodów wynosi więcej niż 5 proc. Tytuł Mocna Firma Godna Zaufania przysługuje tej, która w danym roku jest jednocześnie wyróżniona w Konkursie Gepardy Biznesu i Konkursie Efektywna Firma.
Od 2008 r. IEB na podstawie danych z KRS organizuje też Konkurs Brylanty Polskiej Gospodarki. Tytuł ten przyznaje firmom, których wartość rynkowa wynosi według jego szacunków więcej niż 10 mln zł.
Na podstawie danych finansowych instytut liczy wartość rynkową firm w bardzo uproszczony sposób, wykorzystując dwa wskaźniki z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie: C/Z, czyli Cena do Zysku netto oraz C/Wk – Cena do Wartości Księgowej.
Wartość rynkowa firm wykorzystywana jest również w Konkursie Miasto Przyjazne Firmom, który instytut organizuje od 2007 r.
Od 2012 r. instytut prowadzi Konkurs Wielki Modernizator. Tytuł przyznaje podmiotom, w których dwuletnia amortyzacja była wyższa niż 2 mln zł.
Od 2013 r. IEB organizuje Konkurs Światowa Worldwide Company. Tytuł przyznaje przedsiębiorstwom eksportującym do minimum 5 krajów.
Każdego roku do instytut zgłaszają się firmy z prośbą, by przeanalizował ich wyniki finansowe i ocenił, czy zasługują na wyróżnienie w jego konkursach.
We wrześniu 2021 r. Instytutu Europejskiego Biznesu zbadał wyniki finansowe 99 705 przedsiębiorstw w Polsce. Policzyła ich wartość rynkową. Analiza została przeprowadzona na podstawie najświeższych, wiarygodnych danych za lata 2018-2019 z Krajowego Rejestru Sądowego.
Metodologia liczenia wartości rynkowej
Wartość rynkowa firm szacowana jest w sposób bardzo uproszczony przez porównaniu do wycen spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto) i C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy kapitału własnego i zysku netto) średnie dla spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, liczone przez analityków GPW.
Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej spółek krajowych w październiku 2020 r.
C/Z: 42,2,
C/WK: 0,77
źródło: Biuletyn Statystyczny GPW
Według wskaźników giełdowych z października 2020 r. zostały policzone dwie wartości rynkowe firmy w październiku 2020 r. Jedna to iloczyn zysku netto w 2019 r. i wskaźnika C/Z w październiku 2020 r., a druga to iloczyn wartości księgowej w końcu 2019 r. i wskaźnika C/Wk w październiku 2020 r. Średnia arytmetyczna z tych wartości rynkowych to szacowana wartość rynkowa firmy w październiku 2020 r.