ABC DATA chce być w 2018 roku liderem w dystrybucji IT w CEE
Opracowując strategię na najbliższe 3 lata założyliśmy sobie bardzo ambitny, ale też realistyczny cel – bycie w 2018 roku liderem w dystrybucji IT w państwach Europy Środkowej i Wschodniej – CEE, powiedziała nam Ilona Weiss, Prezes ABC Data SA w Warszawie.
Ilona Weiss, Prezes ABC Data SA w Warszawie:
Opracowując strategię na najbliższe 3 lata założyliśmy sobie bardzo ambitny, ale też realistyczny cel – bycie w 2018 roku liderem w dystrybucji IT w CEE. Dzisiaj dystrybutor to już nie firma handlowa, lecz usługowa, która opiera się na trzech rodzajach usług: dystrybucyjnych, logistycznych i finansowych. To właśnie przez budowanie i wzmacnianie tych trzech obszarów zdobywa się dziś przewagę w regionie. W dystrybucji istotna jest przede wszystkim skala oraz szerokie portfolio produktów, dzięki czemu klienci mogą kupować wszystkie potrzebne rzeczy w jednym miejscu.
Ilona Weiss, Prezes ABC Data SA w Warszawie
ABC Data S.A., która w 2015 roku obchodziła 25-lecie działalności, jest liderem rynku dystrybucji sprzętu IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz jedynym podmiotem działającym bezpośrednio w ośmiu państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Firma oferuje sprzęt komputerowy, oprogramowanie i elektronikę użytkową. ABC Data dysponuje największą na rynku ofertą ponad 100 tys. produktów ponad 430 renomowanych dostawców. Spółka stale poszerza dostępne dla Klientów portfolio produktów, z dużym naciskiem na wysokomarżowe kategorie. W ostatnich miesiącach do oferty włączone zostały np. artykuły papiernicze i biurowe oraz zabawki, a także narzędzia oraz elektronarzędzia. Dzięki systematycznemu rozwojowi i wieloletnim inwestycjom w internetowe platformy obsługi klientów, firma zajmuje czołową pozycję w zakresie sprzedaży on-line.
Strategia Spółki na lata 2016-18 będzie się koncentrować na rozwoju podstawowej działalności czyli biznesie dystrybucyjnym IT przez silną orientację na klientów i producentów oraz ciągłe doskonalenie jakości świadczonych usług. Najistotniejszym kierunkiem rozwoju pozostaje wzrost organiczny na rynku polskim oraz rynkach CEE, wzmocniony inicjatywami M&A. Główne założenia strategii to również silna koncentracja na nowoczesnych usługach e-commerce, budowanie kompetencji i usług w ramach dystrybucji z wartością dodaną (Value+). Ostatnie ważne filary to rozwój oferty mobilnej i wzmocnienie współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi. Realizacja założonej strategii możliwa jest dzięki silnej pozycji finansowej spółki. Jednym z głównych atutów Spółki jest jej obecność – jako jedynej polskiej firmy dystrybucyjnej IT – na 8 rynkach w regionie CEE. Pozwala to ABC Data oraz jej partnerom na osiąganie efektów synergii wynikających z ekonomii skali, jak choćby korzystniejsza polityka cenowa czy tworzenie i rozwijanie wspólnych programów kanałowych. Producenci wiążąc się z ABC Data zwiększają też swój potencjał do ekspansji geograficznej.
Do budowania jeszcze silniejszej pozycji na każdym z rynków ABC Data wykorzystuje swoje przewagi konkurencyjne – najszerszą ofertę, platforma e-commerce, najlepsze parametry logistyczne w branży czy mocną pozycję finansową Grupy, dającą możliwość udzielenia klientom finansowania do poziomu 1,5 mld PLN. Kluczowy pozostaje rynek polski, na którym planowane jest osiągnięcie pozycji nr 1 oraz wypracowanie 25% udziału rynkowego do 2018. Plany dotyczące pozostałych rynków zakładają przesunięcie się na czołowe pozycje oraz osiągnięcie do 10% udziału w rynku CEE do 2018 roku. Bardzo dynamicznie rozwijającym się obszarem biznesowym jest dla ABC Data Value+. Wynika to z silnego ukierunkowania rynku dystrybucji IT na rozwijanie usług dodanych, doradczych oraz specjalistycznej wiedzy inżynierskiej, która pozwala na wsparcie Klientów w konfiguracji sprzętu, oprogramowania oraz usług najlepiej odpowiadających ich zmieniającym się potrzebom biznesowym. Między innymi w tym ABC data widzi nową rolę dla lidera w dystrybucji IT.
W latach 2009 – 2014 ABC Data została pięciokrotnie wyróżniona nagrodą EMEA Channel Academy dla najlepszego dystrybutora regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W 2015 roku spółka po raz kolejny zajęła pierwsze miejsce w głównym rankingu raportu Computerworld TOP 200 utrzymując status największej firmy informatycznej na rynku polskim. Otrzymuje corocznie bardzo liczne nagrody i wyróżnienia od swoich Klientów i partnerów biznesowych. Jako pierwsza firma z Polski została członkiem GTDC, prestiżowego stowarzyszenia obejmującego 24 największych dystrybutorów IT na świecie. Od 2010 roku ABC Data S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
ABC Data SA w Warszawie została wyróżniona przez Instytut Europejskiego Biznesu w X edycji Konkursu Gepardy Biznes 2015 i VIII edycji Konkursu Potęgi Biznesu 2015.
Konkurs Gepardy Biznesu prowadzony jest od 2006 r. przez Instytut Europejskiego Biznesu na podstawie wyników finansowych firm i banków. Obecnie trwają dziesiąta i jedenasta edycje konkursu Gepardy Biznesu. Dziesiąta oparta jest na danych pozyskiwanych z Krajowego Rejestru Sądowego, a jedenasta na podstawia bardziej aktualnych danych za lata 2014-2015, nadsyłanych przez firmy.
Konkurs Potęgi Biznesu prowadzony jest od 2008 r. przez Instytut Europejskiego Biznesu na podstawie wyników finansowych firm i banków. Obecnie trwają ósma i dziewiąta edycje konkursu Potęgi Biznesu. Ósma oparta jest na danych pozyskiwanych z Krajowego Rejestru Sądowego, a dziewiąta na podstawia bardziej aktualnych danych za lata 2014-2015, nadsyłanych przez firmy.