Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej
Podajemy wskaźniki do liczenia wartości rynkowej firm, jakie Instytut Nowoczesnego Biznesu będzie wykorzystywał w VII edycji Konkursu Gepardy Biznesu oraz w V edycji Konkursu Potęgi Biznesu.
Wartość rynkowa firm liczona jest w porównaniu do spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto) i C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy funduszy własnych i zysku netto) średnie dla wszystkich spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, liczone przez analityków GPW. Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej
C/Z w marcu 2009 r.: 10,51. C/WK w marcu 2009 r.: 1,02.
C/Z w marcu 2010 r.: 20,79. C/WK w marcu 2010 r.: 1,55. C/Z w marcu 2011 r.: 15,86. C/WK w marcu 2011 r.: 1,61. C/Z w marcu 2012 r.: 9,23 C/WK w marcu 2012 r.: 1,22 źródło: Biuletyn Miesięczny GPW W VII edycji Konkursu Gepardy Biznesu będziemy liczyli dynamikę wartości rynkowej firmy w okresie od marca 2009 do marca 2012. Firmy, których wartość rynkowa wzrośnie o minimum 10 proc. uznamy za Gepardy Biznesu. W V edycji Konkursu Potęgi Biznesu będziemy brali pod uwagę wartość rynkową w końcu marca 2012 r. Tytuł Potęga Biznesu 2012 przyznamy firmom, który wartość rynkowa była wyższa niż ćwierć miliarda złotych. W V edycji Konkursu Efektywna Firma 2012 będziemy porównywali efektywność przedsiębiorstw w ciągu czterech lat w latach 2008-2011. Obliczymy stosunek zysku netto do przychodów operacyjnych w roku 2008, 2009, 2010 i 2011 oraz średnią z tych czterech lat. Tytuł Efektywna Firma przyznamy przedsiębiorstwom, w których ta średnia wyniesie minimum 5 proc. Jerzy Krajewski, dyrektor Instytutu Nowoczesnego Biznesu |