Efektywna FirmaGepardy BiznesuInstytutKlubKonferencjeMocna FirmaNajlepszy Dla ZdrowiaPolskie Brylanty

VII Kongres Nowoczesnej Gospodarki był pełen interesujących wydarzeń

10 maja 2019 roku odbył się w Warszawie VII Kongres Nowoczesnej Gospodarki, zorganizowany przez Kongregację Przemysłowo Handlową i Instytut Europejskiego Biznesu. Na uroczystość przybyło ponad 140 osób świata gospodarki, polityki i kultury.

W pierwszej części kongresu Prezes KPH OIG dr inż. Jan Rakowski przedstawił sytuację polskiego handlu w latach 2018-2019. Powiedział, że od kilku lat trend spadku liczby małych przedsiębiorstw handlowych stał się normą. Każdego roku ubywa w Polsce tysiące małych sklepów. Rynek handlu polaryzuje się wokół wielkich sieci handlowych, super i hipermarketów, sieciowych sklepów dyskontowych. Nazwa hurt w rzeczywistości przestaje istnieć. Małe sklepy zostały pozbawione możliwości zakupów w lokalnych hurtowniach. Tysiące małych hurtowni upadło w wyniku braku perspektywicznego widzenia rozwoju rynku, wobec braku zrozumienia tego problemu przez dotychczasowych decydentów. Wprowadzona w życie ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i inne wolne dni w marcu 2018 roku, zdaniem rządzących, miała pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom handlowym. Czy ustawa i wyłączenia z ustawy dobrze wpłynęły na kondycje małych firm handlowych ? Czy są inne przesłanki upadku małych sklepów w Polsce?

O tym w debacie o handlu, którą poprowadził dr Jan Rakowski rozmawiali

Marzena Gradecka z Polskiej Grupy Drogeryjnej, Stanisław Zieńkiewicz z Merco Pomorze z Gdańska, Wiesław Michałowski, Prezes Kraśnickiej Izby Gospodarczej, Marek Zdanowski, Prezes Zakładów Mięsnych Wierzejki, Paweł Piwek, Prezes API Market z Wołomina, Maciej Ptaszyński z Polskiej Izby Handlu oraz Grażyna Raniewicz – Lis ze „Społem” Poznań.

Uczestnicy debaty odnieśli się do sytuacji w polskich sklepach, w szczególności do prawodawstwa dotyczącego sektora handlu. Zwrócili uwagę na skalę nieuczciwych praktyk na rynku ze strony zagranicznych sieci handlowych. Wiele gorzkich słów wylano na media w Polsce, które beztrosko i stronniczo powtarzają na pierwszych stronach gazet kłamliwe, wyssane z palca tezy o polskim handlu.

Prowadzący dr J. Rakowski zaproponował na dzień 27 września 2019 r. zorganizowanie wielkiej debaty o polskim handlu. Według Kongregacji Przemysłowo Handlowej i środowiska małych i średnich przedsiębiorstw skupionych w Izbie, do pilnych należy ograniczenie udziału w rynku firm zagranicznych na poziomie powiatu, regionu i kraju. W przeciwnym razie w ciągu kilku lat rynek w Polsce będzie przejęty przez wielkie sieci zagraniczne i dyskonty. Odbije się to na polskich producentach, w szczególności na polskim rolnictwie, zakładach przetwórstwa rolno-spożywczego, skazanych na sprzedaż towarów do dużych sieci handlowych w cenach poniżej kosztów wytworzenia.

Odniesiono się również do skutków braku ustawy o samorządzie gospodarczym, ustawy o handlu.

Po zakończeniu dyskusji o polskim handlu, odbyła się część uroczysta, wręczenia odznaczeń państwowych dla wyróżniających się w pracy społecznej przedsiębiorców.

Gościem specjalnym Kongresu był Minister Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, który przedstawił projekt: wprowadzenie dobrowolnej składki na ZUS wzorem Niemiec dla przedsiębiorców w Polsce oraz zapoznał uczestników Kongresu z działalnością RMiŚP na rzecz sektora małych i średnich firm.

Z kolei Michał Wojewoda, Dyrektor Operacyjny Instytutu Biznesu Rodzinnego, w swoim wystąpieniu radził jak zaplanować zmianę pokoleniową w biznesie rodzinnym, m.in. przez:
–Przygotowanie rodziny i firmy do sukcesji
–Model 4W jako praktyczne narzędzie przeprowadzenia zmiany pokoleniowej
–Budowa autorytetu sukcesora w firmie – fakty i mity
–Nowa rola nestora po oddaniu sterów rodzinnego biznesu
–Krajobraz polskiej przedsiębiorczości po 1 zmianie pokoleniowej.

O tym „Jak dożyć do 100-tki w zdrowiu intelektualnym i somatycznym?” mówiła dr n. med. Danuta Myłek, alergolog i dermatolog, autorka książek „Oswoić alergie”, „Od lekarza do kucharza”, przewodnicząca Kapituły Konkursu Najlepszy Dla Zdrowia.

Marcin Juchniewicz, psycholog, mówca motywacyjny, trener Eduneo, przedstawił „Algorytm przywództwa w czasach cyfryzacji”. Najnowsze realia i tendencje biznesowe, charakteryzują się ekspresowym przepływem informacji, dyktującym zmiany w podejściu do zarządzania. Juchniewicz opowie o przykładach gigantów biznesowych, którzy wdrożyli najistotniejsze zmiany w podejściu do pracowników oraz tych, którzy ich nie wprowadzili i zapłacili za to wysoką cenę. Wyjaśni jak można zoptymalizować działania organizacji zatrudniających pod jednym dachem pokolenia Boomersów, X, Y oraz nadchodzących Zet’ów. Pokaże konkretne narzędzie, dzięki, któremu będziesz mógł edukować i rozwijać swoją firmę w każdym momencie wzrostu oraz dekoniunktury, aby być o krok przed konkurencją.

Karolina Sybilska, prawnik, Specjalista ds. Ochrony Danych Osobowych, właściciel firmy Safeguard Consulting wyjaśniała, jak firmy mogą poradzić sobie z RODO.

Marek Madej, Prezes Fundacji Droga Życia, zaprezentował organizowane przez swoja fundację plenery malarskie z okazji 100-Lecia Niepodległości.

Na zakończenie kongresu odbyło się uroczyste wręczenia dyplomów i statuetek firmom, wyróżnionym w Konkursach Brylanty Polskiej Gospodarki, Efektywne Firmy, Gepardy Biznesu, Mocne Firmy Godne Zaufania, Najlepszy Dla Zdrowia.

Przedstawiciele Firmy MIK-STAL,  prezes Tomasz Więckowski (w środku) i  dyrektor Michał Kuścik (drugi od lewej), odebrali dyplomy i statuetki konkursów, w których została wyróżniona, na VII Kongresie Nowoczesnej Gospodarki 10 maja 2019 r. w Warszawie z rąk prezesa Kongregacji Przemysłowo-Handlowej Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej dr. inż. Jana Rakowskiego (drugi od prawej),  wiceprezesa Kongregacji Przemysłowo-Handlowej Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej i dyrektora Instytutu Europejskiego Biznesu mgr. Jerzego Krajewskiego (pierwszy od prawej)  i dyrektora Klubu Nowoczesnego Biznesu mgr. inż. Romana Żabińskiego (pierwszy od lewej).

W trakcie trwania Kongresu odbyła się sesja promocji polskich firm:

Merco-Pomorze z Gdańska,

Zakłady Mięsne Wierzejki z Podlasia,

API Market z Wołomina,

Polskiej Grupy Drogeryjnej z Wrocławia.