Przed Wielkanocą rośnie popyt na bioprodukty
Przed świętami konsumenci chętniej sięgają po lepszej jakości i jednocześnie droższe artykuły spożywcze. To powoduje, że rośnie sprzedaż produktów ekologicznych. Internetowy supermarket Frisco.pl odnotowało ok. 10-proc. wzrost. Popyt na ekologiczne jajka, warzywa i kiełbasę rośnie jeszcze szybciej.
– Sprzedaż produktów ekologicznych przed świętami Wielkiej Nocy rośnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu Frisco.pl. – Obserwujemy ok. 10-proc. wzrost zapotrzebowania na tego rodzaju wyroby. Przede wszystkim ze względu na to, że są to artykuły wysokiej jakości, a przed świętami rośnie zapotrzebowanie na produkty lepsze, nieco droższe.
Udział bioproduktów w krajowym rynku żywności nie jest na razie znaczący. Specjaliści szacują, że wartość sprzedawanych tego rodzaju artykułów wynosi około 700 mln zł rocznie, co stanowi ułamek procentu całego handlu produktami spożywczymi. W krajach Europy Zachodniej jest to kilka procent. Perspektywy rynku są jednak bardzo dobre. Jak prognozuje spółka Bio Planet, wartość biozakupów do 2022 roku będzie rosnąć o około 20 proc. rocznie.
– Przed świętami do koszyka konsumentów trafiają głównie produkty, które kojarzą się z tym okresem, a więc jajka, których sprzedaż jest większa nawet o jedną piątą – zauważa Tomasz Dębowski. – Równie chętnie wybierane są produkty potrzebne do przyrządzania tradycyjnej sałatki jarzynowej, czyli marchew i ziemniaki. Ich warianty bio sprzedają się lepiej i są to 20–30-proc. wzrosty. Także zapotrzebowanie na biokiełbasę rośnie dwucyfrowo.
Jak wynika z danych Frisco.pl, sprzedaż ekologicznych warzyw, wyrobów nabiałowych czy wędlin zamówionych przed ubiegłorocznymi świętami była o niemal 10 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej, a ekoprodukty znajdowały się prawie w co czwartym koszyku zakupowym. Popyt na ekojajka zwiększył się o 28 proc., a na ekokiełbasę – o 18 proc. Jeszcze wyraźniejszy wzrost popytu odnotowano w przypadku biorzodkiewki, której sprzedaż się podwoiła. Dębowski zapewnia, że oferta produktów ekologicznych we Frisco.pl jest bardzo szeroka i obejmuje około 10 proc. asortymentu.
– To nasz wyróżnik w tej kategorii – przekonuje. – Konsumenci kojarzą już sklep z ofertą tego rodzaju produktów. Ich zdaniem żywność ekologiczna, często produkowana w mniejszej skali, jest znacznie lepszej jakości. Zależy im przede wszystkim na tym, by tego rodzaju produkty pochodziły z pewnego źródła, a ich oferta była rzeczywiście szeroka, aby w każdej kategorii mogli znaleźć produkty ekologiczne.
Według spółki Bio Planet obecnie na rynku zarówno stacjonarnym, jak i internetowym funkcjonuje blisko 700 sklepów specjalistycznych z ekologiczną żywnością. Miesięcznie rozpoczyna działalność 5–6 takich placówek.
– Okres przedświąteczny jest ważny dla całego handlu FMCG [z ang. Fast-Moving Consumer Goods, czyli produkty szybko zbywalne – red.] – podkreśla Tomasz Dębowski. – Przewagą zakupów online jest to, że nie musimy jeździć do hiper- i supermarketów, tracić czasu w kolejkach i dźwigać toreb. Można spokojnie zamówić produkty, nawet w drodze do domu czy w pracy i spokojnie czekać na kuriera z dostawą. W związku z tym klient ma więcej czasu na to, co najważniejsze, czyli przygotowania do świąt z rodziną.
źródło: Newseria