Polskie Brylanty

Potęgi Biznesu 2015 Branży Medialnej

Spośród 39 729 polskich przedsiębiorstw, których wyniki finansowe we wrześniu 2016 r. przeanalizował Instytutu Europejskiego  Biznesu, tytuł Potęga Biznesu 2015 uzyskało 5 firm z branży medialnej spośród 418 przebadanych, bo ich wartość rynkowa w marcu 2015 była wyższa niż 1 mld zł. Na podium znalazły się: Radio Muzyka Fakty Sp. z o. o., Telewizja Polsat Sp. z o.o. i  Bauer Print Wykroty Sp. z o.o. sp.k.

Instytutu Europejskiego Biznesu, utworzony 12 grudnia 2005 r., prowadzi Konkurs Potęgi Biznesu od 2008 r. Przez jedenaście lat dokładnie przeanalizował wyniki finansowe 70 tysięcy przedsiębiorstw i kilkuset banków działających w Polsce.

Od 1 września 2016 r. za Potęgę Biznesu w Polsce uznaje firmę, której wartość rynkowa jest wyższa niż 1 mld zł, natomiast w innych krajach – wyższa niż 250 mln euro.

Przedstawiamy najnowszy ranking polskich firm według wartości rynkowej w marcu 2015 sporządzony na podstawie metodologii, opracowanej przez Instytutu Europejskiego Biznesu w grudniu 2005 r.

W połowie września 2016 r. dane do rankingu dostarczyła wywiadownia InfoCredit.

Do analizy zostały wybrane te firmy, które w latach 2013 -2014 miały każdego roku ponad pół milion złotych przychodów netto, więcej niż 10 tys. zł zysku netto,  wartość ich kapitału była dodatnia, a wywiadownie miały do nich adresy mejlowe.

Instytutu Europejskiego Biznesu we wrześniu 2016 r. znalazł  39 729 takich przedsiębiorstw, policzył ich wartość rynkową na koniec marca 2014 i koniec marca 2015 przez porównanie ich wyników do wycen spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie oraz zmiany wartości rynkowej.

 Na tej podstawie stworzył ranking Potęgi Biznesu 2015 Branży Medialnej .

Uproszczona metodologia liczenia wartości rynkowej, stosowana przez Instytut Europejskiego Biznesu, opisana jest poniżej rankingu.

 

Image

Buława Biznesu, statuetka Konkursu Potęgi Biznesu, i Jerzy Krajewski, dyrektor Instytutu Europejskiego Biznesu na II Ogólnopolskiej Konferencji Nowoczesnego Biznesu  w Warszawie  29 czerwca 2012 r.

Spośród 39 729 polskich przedsiębiorstw, których wyniki finansowe we wrześniu 2016 r. przeanalizował Instytutu Europejskiego  Biznesu, tytuł Potęga Biznesu 2015 uzyskało 5 firm z branży medialnej spośród 418 przebadanych, bo ich wartość rynkowa w marcu 2015 była wyższa niż 1 mld zł.

Wyróżnione firmy mogą bezpłatnie i bezterminowo wykorzystywać tytuł Potęga Biznesu 2015 publicznie na wszystkich nośnikach.

Płatne są logo Potęga Biznesu 2015 oraz  dyplomy i statuetki dla wyróżnionych firm i ich pracowników.

Potęgi Biznesu 2015 Branży Medialnej według wartości rynkowej
Lp. Nazwa firmy Siedziba Wartość rynkowa firmy w marcu 2015 r.   mln zł Dynamika wartości rynkowej od marca 2014 do marca 2015 w proc. Średni stosunek zysku netto do przychodów w  latach 2013 i 2014 r. w proc.
1. Radio Muzyka Fakty Sp. z o. o. Kraków 4741 1219,1 265,3
2. Telewizja Polsat Sp. z o.o. Warszawa 2742 -2,6 23,4
3. Bauer Print Wykroty Sp. z o.o. sp.k. Warszawa 2096 0,3 25,7
4. Bauer Print Ciechanów Sp. z o.o. sp.k. Warszawa 1531 274,5 24,5
5. Cinema City Poland Cc Sp. z o.o. S.j. Warszawa 1047 114,5 9,0

źródło: Instytut Europejskiego Biznesu  na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego, zebranych przez wywiadownię InfoCredit.

Do analizy wyników finansowych przedsiębiorstw przyjęto wszystkie firmy z baz InfoCredit  spełniające następujące warunki:

1. Dostępne w KRS dane finansowe za lata 2013-2014,

2. Wartość przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi większa niż  500 tys zł we wszystkich latach  2013-2014,

3. Dodatni kapitał własny we wszystkich latach  2013-2014,

4. Zysk netto powyżej 10 tys. zł we wszystkich latach  2013-2014,

5. Badaniem zostały objęte firmy składające sprawozdania finansowe według MSSF.

Metodologia liczenia wartości rynkowej

Wartość rynkowa firm liczona jest w porównaniu do spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto) i C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy funduszy własnych i zysku netto) średnie dla spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, liczone przez analityków GPW.

Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej

W końcu marca 2014 r.:  C/Z:  17,2, a  C/WK: 1,38*.

* Wskaźniki, będące średnią dla 404 spółek krajowych, notowanych na GPW.
źródło: Ceduła Giełdowa z 31 marca 2014 r.
WIG Poland w  marcu 2015 r.:  C/Z:  20,7, a  C/WK: 1,36.
źródło: Biuletyn Statystyczny GPW, marzec 2015
Według wskaźników giełdowych z końca marca 2014 r. zostały policzone dwie wartości rynkowe firmy w końcu marca 2014 r. Jedna to iloczyn zysku netto w 2013 r.  i wskaźnika C/Z w końcu marca 2014 r., a druga to iloczyn wartości księgowej w końcu 2013 r.  i wskaźnika C/Wk w końcu marca 2014 r. Średnia arytmetyczna z tych wartości rynkowych to wartość rynkowa firmy w końcu marca 2014.
Podobnie została policzona wartość rynkowa firmy w końcu marca 2015.

Konkurs Potęgi Biznesu prowadzony jest od 2008 r. przez Instytut Europejskiego Biznesu na podstawie wyników finansowych firm i banków.  Obecnie trwają ósma i dziewiąta edycje konkursu Potęgi Biznesu. Ósma oparta jest na danych pozyskiwanych z Krajowego Rejestru Sądowego, a dziewiąta na podstawia bardziej aktualnych danych za 2015 rok, nadsyłanych przez firmy i banki.