Aktualności

Dziennikarze są bombardowani fałszywymi newsami

Codziennie do każdego z nas docierają tysiące przeróżnych informacji. Niestety nie wszystkie z nich są prawdziwe. Zwłaszcza w mediach pojawia się wiele wiadomości fałszywych (fake news), które mają na celu wprowadzenie nas w błąd. Jakie zagrożenia wiążą się z tymi treściami i w jaki sposób skutecznie się przed nimi bronić?

Era fałszywych newsów i postprawdy

Fake news i postprawda są coraz częstsze w mediach polskich i międzynarodowych (skala jest praktycznie nie do zmierzenia globalnie). Chodzi o informacje, które są nieprawdziwe, napędzane emocjami, a nie faktami. Treści te mają przekonać odbiorcę albo całą grupę społeczną do pewnej idei, pewnej wartości lub tę ideę i tę wartość podważyć” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Paweł Bylicki, CEO w agencji Public Dialog. Fałszywym newsem będzie np. zwykłe powiedzenie nieprawdy, przekazanie informacji prawdziwej, ale w takim kontekście, że zostanie ona błędnie zinterpretowana, jak również manipulacja czyimś cytatem.

Dziennikarz prawdę ci powie?

Z nieprawdziwymi treściami możemy spotkać się oczywiście wszędzie. Chociaż coraz częściej głównym źródłem informacji dla wielu z nas są media społecznościowe czy fora internetowe, zwykle za wiarygodniejsze jesteśmy skłonni uważać media tradycyjne. Dlatego też fałszywe newsy publikowane przez pracujących w nich dziennikarzy są najgroźniejsze. Tymczasem – jak wynika z raportu „Fake news z perspektywy polskich dziennikarzy” – aż 42% z nich natrafia na fałszywe newsy co najmniej kilka razy w tygodniu, a niemal 50% w ciągu ostatniego miesiąca uwierzyło w jakąś nieprawdziwą informację. Niestety treści te są później przekazywane odbiorcom. W dużym stopniu odpowiadają za to pogłębiająca się tabloidyzacja mediów i brak czasu na weryfikację informacji w redakcjach.

Nie łykaj wszystkiego jak młody pelikan

Na czym polega niebezpieczeństwo związane z fałszywymi newsami? Przede wszystkim prowadzą one do dezinformacji ludzi, dzięki czemu łatwiej nimi manipulować i przekonywać ich do zajmowania określonych postaw oraz podejmowania określonych działań. Co zatem robić, aby nie dać się w taki sposób wykorzystywać? Na pewno nie można być łatwowiernym – trzeba zachowywać duży krytycyzm. Bardzo ważne jest przy tym to, aby zawsze sprawdzać źródło informacji i weryfikować jego wiarygodność.