Aktualności

Brama uchylna do garażu. Czy warto na nią postawić?

Brama garażowa uchylna to obecnie jeden z najczęściej montowanych rodzajów drzwi do garaży. Tego typu konstrukcje spotkać można zarówno w domach prywatnych, jak i wielopiętrowych budynkach wielorodzinnych. Często montowane są również w biurowcach i innych obiektach użyteczności publicznej. Skąd bierze się ich popularność? Odpowiedź znajduje się w tej charakterystyce.

Jak działa brama garażowa uchylna?

Powodem tak częstego wykorzystywania bram uchylnych garażowych jest prosta konstrukcja i duża oszczędność miejsca ich podniesieniu. Napęd ruchem wahadłowym unosi bramę, w taki sposób, by cała jej powierzchnia znalazła się zaraz pod sufitem. Dzięki takiemu sposobowi działania brama garażowa uchylna zajmuje tylko niewielką przestrzeń pod sklepieniem garażu. Pozwala to zaoszczędzić miejsce po obu jej bokach oraz nie wymaga wygospodarowywania przestrzeni na skrzydło wewnątrz lub na zewnątrz budynku.

Aluminum modern home with grey gate portal and modern garage door of wooden house Zdjęcie: freepik.com

Chowanie bramy pod sklepieniem garażu nie oznacza jednak, że dodatkowa powierzchnia w ogóle nie jest potrzebna. W trakcie podnoszenia drzwi wystają nieco poza płaszczyznę ściany. Z tego powodu przed garażem powinien być przynajmniej 1 m wolnego miejsca. Oprócz tego potrzeba go wiele przy suficie. Do prawidłowego działania drzwi niezbędne jest przestrzeń o rozmiarze nieco przekraczającym rozmiar skrzydła.

Dodatkowe elementy uchylnych bram garażowych

Otwieranie bramy za każdym razem zajmuje sporo czasu, a przy tym często nie jest potrzebne. Przykładem jest codzienna sytuacja, w której osoba chcąca wyjechać samochodem z garażu podnosi ją, by najpierw wejść do środka. Zbędną czynność można wyeliminować, montując skrzydło wyposażone w drzwi. Warto mieć na względzie, że zamocowanie takiej konstrukcji przynosi podwójną korzyść. Z mniejszego wejścia skorzystają pracownicy, którzy przyjeżdżają do firmy rowerami i hulajnogami. Co więcej, dzięki temu nie trzeba rozdawać wielu pilotów do bramy, ponieważ pozostałym osobom wystarczy dorobić klucze do drzwi.

Same piloty również są dodatkiem, nad którego zamówieniem warto się zastanowić. W innym przypadku brama garażowa uchylna będzie wymagała użycia siły fizycznej do jej podniesienia. Działający na płaskich bateriach CR2032 pilot to najmniej kłopotliwe rozwiązanie ze względu na długi czas pracy ogniwa. Dodatkowo taka metoda otwierania garażu jest najprostsza, górując nad funkcjonalnymi, ale bardziej skomplikowanymi technologiami takimi jak integracja zamka drzwi z aplikacją mobilną.

Panujące przez większą część roku niskie temperatury skłaniają też do zastanowienia się nad ociepleniem bramy. Zalety uszczelnionej konstrukcji docenią zarówno właściciele firm, jak i pracownicy. Ci pierwsi ograniczą wydatki na rachunki za ogrzewanie, unikając w ten sposób strat ciepła. Zatrudnieni w firmie będą z kolei mieli możliwość wejścia do dość ciepłego samochodu. Jeszcze bardziej skorzystają na tym osoby jeżdżące do pracy pojazdami elektrycznymi. W ciepłym i szczelnym garażu ryzyko spadku pojemności akumulatora np. hulajnogi na prąd jest minimalne.

Brama garażowa uchylna – plusy i minusy

Największą zaletą bram garażowych uchylnych jest oszczędność miejsca w świetle wjazdu. Szczególne znaczenie ma to w budynkach o niewielkiej powierzchni, gdzie każdy dodatkowy centymetr wolnej przestrzeni jest na wagę złota. W gmachach o wyjątkowo ograniczonej powierzchni można nawet zrezygnować z nadproża, zyskując jeszcze trochę miejsca. Kolejnym plusem jest też możliwość wyboru modelu z mniejszymi drzwiami, czego nie da się zrobić w przypadku zakupu bramy rolowanej.

Oszczędność powierzchni po bokach wiąże się jednak z koniecznością znalezienia miejsca gdzie indziej. Z tego względu brama garażowa uchylna sprawdzi się tylko w budynkach, w których można zostawić dużo miejsca pod sufitem. Jeśli go brakuje, lepiej postawić na maksymalnie kompaktową bramę roletową. W przypadku wyboru drzwi uchylnych najlepiej od razu zadbać o system automatycznego otwierania pilotem, ponieważ ręczne podnoszenie takich drzwi wymaga włożenia sporego wysiłku.

Materiał partnera