E-handel: kto zarabia najwięcej i dlaczego?
Już jutro Czarny Piątek, a 1. grudnia Dzień Darmowej Dostawy czyli kluczowe wydarzenia e-handlu w całym roku. Jak pokazują statystyki sprzedaż w tym okresie rośnie nawet siedmiokrotnie. Które e-sklepy w tych dniach zarabiają najwięcej i jak to robią?
Czarny Piątek to czas jednodniowych rabatów i promocji zarówno w sprzedaży offline jak i online. Podczas Dnia Darmowej Dostawy, najbardziej popularnego w naszym kraju, w ubiegłym roku prawie 80 proc. e-sklepów potwierdziło zwiększoną liczbę zamówień w porównaniu do średniej z poprzedniego miesiąca, a ponad 30 proc. odnotowało wzrost sprzedaży o ponad 100 proc. Eksperci z Sociomantic Labs podpowiadają, które działania sklepów internetowych przekładają się na największe zyski.
Większy zasięg, większe zyski
E-przedsiębiorcy, którzy sprzedają swoje produkty także za granicę, wiedzą, że podczas przedświątecznego okresu zyskają najwięcej. Handel transgraniczny jest siłą napędową globalnego rynku, a konsumenci kupujący w zagranicznych e-sklepach wydają około dwa razy więcej niż ci, którzy robią zakupy tylko u lokalnych sprzedawców. Najwięcej mogą zyskać e-sklepy nastawione na klienta z Norwegii, Finlandii czy Szwecji. To idealni konsumenci, którzy dużo wydają i rzadko zwracają towary. Z kolei liderami pod względem wartości rynku e-commerce jest Wielka Brytania, Niemcy i Francja. Brytyjczykom polski e-sklep musi jednak ofertować dodatkowo nowoczesne rozwiązania technologiczne, Niemcom natomiast wysoką jakość produktów i usług. Rynki południowo-wschodniej Europy, najwięcej korzyści przyniosą tym, którzy poszukują mniejszej konkurencji.
Dać klientowi to, czego chce
Nie każdy e-sklep ma do wykorzystania duże budżety na swoje działania marketingowe przed świętami. Jednak nawet mały budżet, przełoży się na odpowiednie efekty, jeśli zostanie odpowiednio zagospodarowany. E-przedsiębiorcy wykorzystujący w przemyślany sposób informacje na temat preferencji zakupowych swoich klientów zyskują najwięcej. E-sklepy z CRM są w stanie przeanalizować dane w nich zawarte i skierować działania promocyjne dostosowane do odwiedzających je użytkowników. Według Sociomantic Labs w kampaniach przeprowadzonych w okresie przedświątecznym liczba kliknięć w reklamy wzrosła nawet czterokrotnie, współczynnik konwersji zwiększył się o 73 proc., a sprzedaż (last-click) wzrosła siedmiokrotnie.
Być tam gdzie klient
Właściciele e-sklepów, aby skłonić konsumenta do odwiedzenia ich stron np. w Dniu Darmowej Dostawy, przyciągają jego uwagę i próbują wyróżnić się spośród innych. W Polsce już 77 proc. młodych osób w trakcie oglądania TV jest dostępnych online np. przez smartfona czy tablet. Po obejrzeniu reklamy telewizyjnej dany użytkownik często sprawdza ofertę e-sklepu na urządzeniu mobilnym. E-sprzedawcy do działań promocyjnych skutecznie wykorzystują media społecznościowe, zwłaszcza jeśli ich grupą celu są młodzi ludzie. Użytkownicy takich serwisów również coraz częściej korzystając z nich za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Wiedząc to, doświadczeni e-przedsiębiorcy nie bagatelizują roli działań reklamowych w kanale mobilnym.
Największe zyski osiągają sklepy internetowe, którzy wykorzystują kilka kanałów do promocji swoich produktów, wyszli ze sprzedażą poza rynek polski oraz odpowiednio korzystają z posiadanych informacji o preferencjach zakupowych swoich klientów.
Joanna Kubica, Senior Account Executive Sociomantic Labs