Efektywna Firma

Efektywne Firmy 2014 branży gastronomicznej

Spośród 28 918  przedsiębiorstw, których wyniki finansowe przeanalizował Instytutu Nowoczesnego Biznesu, tytuł Efektywna Firma  2014 uzyskało 67 firm branży gastronomicznej, bo średnia stosunku zysku netto do przychodów netto i zrównanych z nimi w latach 2011-2013 wyniosła w nich minimum 5 proc. Na podium znalazły się: Funtasty Sp. z o.o.,  Modern Restbar Sp. z o.o. Spółka Komandytowa i  Folklor Kulinarny Radosław J. Fronc i Wspólnicy S.J.

Instytutu Nowoczesnego Biznesu prowadzi Konkurs Efektywna Firma od 2008 r. Przez  osiem lata przeanalizował wyniki finansowe 3 milionów przedsiębiorstw.

Na jego zlecenie w 2014 r. Wywiadownia Handlowa Infocredit wybrała te firmy, które w latach 2011 -2013 miały każdego roku przynajmniej pół milion złotych przychodów, minimum 10 tys. zł zysku netto, a wartość ich kapitału była dodatnia.

We wrześniu i październiku 2015 r. znalazła 28 918 takich przedsiębiorstw w tym 21 502 firmy w 20 branżach (Handel, Budownictwo, Materiały  budowlane, Przemysł lekki, Przemysł spożywczy, Przemysł chemiczny, Przemysł elektromaszynowy, Telekomunikacja, Informatyka, Przemysł drzewny i papierniczy, Media, Edukacja, Medycyna, Energetyka i ciepłownictwo, Usługi komunalne,  Turystyka,  Hotelarstwo, Gastronomia,  Transport i spedycja,  Rolna) oraz 7416 przedsiębiorstw w pozostałych branżach i policzyła ich wartość rynkową na koniec marca 2012 i koniec marca 2014 przez porównanie ich wyników do wycen spółek akcyjnych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (metodologia liczenia wartości rynkowej przedstawiona jest niżej pod tabelą).

Spośród 28 918  przedsiębiorstw, których wyniki finansowe przeanalizował Instytutu Nowoczesnego Biznesu, tytuł Efektywna Firma  2014 uzyskało 67 firm branży gastronomicznej, bo średnia stosunku zysku netto do przychodów netto i zrównanych z nimi w latach 2011-2013 wyniosła w nich minimum 5 proc.

Na podium znalazły się: Funtasty Sp. z o.o.,  Modern Restbar Sp. z o.o. Spółka Komandytowa i  Folklor Kulinarny Radosław J. Fronc i Wspólnicy S.J.

Wyróżnione firmy mają prawo posługiwać się tytułem Efektywna Firma 2014 bezterminowo i za darmo na wszystkich nośnikach informacji.

Image

Statuetka Złota Moneta dla firm, wyróżnionych w IV edycji Konkursu Efektywna Firma 2011.

 

Image

Statuetka Złota Moneta  dla firm, wyróżnionych w VI edycji Konkursu Efektywna Firma 2013, i wzór logo promocyjnego Efektywna Firma 2013.

 

Efektywne Firmy 2014 branży gastronomicznej według stosunku zysku netto do przychodów
Lp. Nazwa firmy Siedziba Średni stosunek zysku netto do przychodów w  latach 2011 – 2013 r. w proc. Wartość rynkowa firmy w marcu 2014 r.  w tys. zł Dynamika wartości rynkowej od marca 2012 do marca 2014 w proc.
1 Funtasty Sp. z o.o. Warszawa 187 208057 82
2 Modern Restbar Sp. z o.o. Spółka Komandytowa Kraków 36 9298 -10
3 Folklor Kulinarny Radosław J. Fronc i Wspólnicy S.J. Kraków 34 45671 145
4 RESTAURACJA POLSKA S.J. Warszawa 33 45152 131
5 Estella Galas, Nowak, Knasiecki Sp.J. Poznań 22 36952 706
6 Petra Salloum, Radwan, Saleh Sp. j. Wrocław 22 7910 51
7 Albatros Sp. z o.o. Władysławowo 22 4734 41
8 PMK Gastronomia S. J. Opole 21 16250 52
9 Polskie Pierogarnie Sp. z o.o. S.K. Warszawa 20 26806 268
10 ATM Business Group Sp. z o.o. Grudziądz 19 1936 373
11 Sushi-Do Sp. z o.o. Spółka Komandytowa Bielsko-Biała 17 3675 121
12 Santorini sp.j. Ryszard Kręglicki, Agnieszka Kręglicka i Marcin Kręglicki Warszawa 17 27305 264
13 Parlament – Tomasz Bożyczko, Tomasz Czerwiński, Mariusz Kaliszczak, Piotr Zboiński -S.J. Gdańsk 16 12428 118
14 Spółdzielnia Gastronomiczna Kaskada w Łodzi Łódź 16 13802 301
15 Rosebud Sp. z o.o. Kraków 16 4289 201
16 FP Company Sp. z o.o. Warszawa 16 18025 22
17 Jarczyński Art C S.J. Warszawa 15 20164 430
18 Shimpol Sp. z o.o. Warszawa 15 338 82
19 BENSIP Sp. z o. o. Lublin 15 6153 65
20 Dock-Pol Sp. z o.o. Gdańsk 14 14847 367
21 PW INTER-KOMPLEKS Sp. z o.o. Kołobrzeg 13 3103 196
22 ZŁOTY INDYK S.A. Warszawa 12 4827 93
23 Bar Piccolo Tomasik S.J. Poznań 12 13355 76
24 Casablanca Catering Sp. z o.o. Białystok 12 9192 68
25 Salad Story Sp. z o.o. Spółka Komandytowa Warszawa 12 20414 44
26 A. Erdmann, R. Erdmann War S.J. Chojna 12 14239 65
27 Meander Sp. z o.o. Wrocław 11 1085 21
28 Baalbek Orient Grill Sp. j. Adam Cieślewicz, Jacek Poddany Bydgoszcz 11 9335 -9
29 SAK Sp. z o.o. Mielno 11 8706 2
30 Metropolis Polmetro Sp. z o.o. sp.k. Jastarnia 11 3653 37
31 Warszawska Spółdzielnia Gastronomiczna CENTRUM Warszawa 10 24173 135
32 McDonald’ s Polska Sp. z o. o. Warszawa 10 1570656 60
33 Szara Resto – Bar Sp. z o.o. Kraków 10 5774 160
34 Maison Charlotte Sp. z o.o. Warszawa 10 10058 439
35 Celik Company Sp. z o.o. Gdańsk 10 3118 2
36 Fonte Sp. z o.o. Bielsko-Biała 10 1560 47
37 Patio-Park 1 Sp. z o.o. Katowice 9 4437 69
38 AGROTOUR S. A. Brenna 9 3051 2035
39 Sceno Kreacje Sp. z o.o. Warszawa 9 16962 273
40 Harasówka Sp. z o.o. Gniewkowo 9 2561 66
41 BELVEDERE – Cafe Łazienki Królewskie Sp. z o.o. Warszawa 8 27484 33
42 Elektro – Dor Sp. z o.o. Warszawa 8 17219 148
43 Restauracje Sphinx-Wook S.J. Gdańsk 8 1095 23
44 Aleksandra Sp. z o.o. Gdańsk 7 1454 25
45 DIGESTA Sp. z o.o. Warszawa 7 4218 11
46 DOMINIUM S.A. Warszawa 6 74445 90
47 P.P.H.U. Wanda Bogusław Maziarz Rybnik 6 26753 98
48 Bary Polskie Ewa Janicka, Iwona Niemiec Satoła S.J. Kraków 6 924 128
49 TWE Services Sp. z o.o. Warszawa 6 11899 248
50 MTD Sp. z o.o. Kraków 6 2146 25
51 CBR Sp. z o.o. Wisła 6 2665 135
52 Barttrade Sp. z o.o. Warszawa 6 4108 -11
53 Dakat Dróżdż Teresa Toruń 6 23363 104
54 Sanmic Sp. z o.o. Stary Licheń 6 29133 225
55 Elroj Elżbieta Radzikowska, Jarosław Radzikowski Sp. J. Warszawa 6 1907 256
56 Restauracja Sfinks S.J. Obłaczkowo 5 2490 33
57 Agencja Cateringowa Party Sp. z o.o. Warszawa 5 727 -68
58 JAWO Sp. z o.o. Jawczyce 5 7340 37
59 Klezmerhojs Sp. z o.o. Kraków 5 1196 -29
60 Do & Co Poland Sp. z o.o. Warszawa 5 83405 90
61 Restauracje Polskie S.J. Matyasik, Winiarski Kraków 5 3946 239
62 Tesoro Sp. z o.o. Sopot 5 3086 48
63 BC Sp. z o.o. Warszawa 5 2080 0
64 Greg Sp. z o.o. Łódź 5 2065 92
65 Warszawa Powiśle Sp. z o.o. Warszawa 5 1330 48
66 Hotel Azyl Sp. z o.o. Kąty Wrocławskie 5 3425 132
67 Restauracje I Catering Sp. z o.o. Węgierki 5 786 169

źródło: Instytut Nowoczesnego Biznesu  na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego, zebranych przez Wywiadownię Handlową InfoCredit.

Do analizy wyników finansowych przedsiębiorstw przyjęto wszystkie firmy z bazy firmy InfoCredit spełniające następujące warunki:
1. Dostępne w KRS dane finansowe za lata 2011, 2012 i 2013,
2. Wartość przychodów netto ze sprzedaży i zrównanych z nimi większa niż  500 tys PLN we wszystkich latach 2011, 2012 i 2013,
3. Dodatni kapitał własny we wszystkich latach 2011, 2012 i 2013,
4. Zysk netto minimum 10 tys. zł we wszystkich latach 2011, 2012 i 2013,
5. Badaniem zostały objęte firmy składające sprawozdania finansowe według MSSF.

Metodologia liczenia wartości rynkowej

Wartość rynkowa firm liczona jest w porównaniu do spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Do obliczeń wykorzystywane są wskaźniki C/Z (cena do zysku netto) i C/WK (cena do wartości księgowej, czyli cena do sumy funduszy własnych i zysku netto) średnie dla spółek krajowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, liczone przez analityków GPW.

Wskaźniki do liczenia wartości rynkowej

W  marcu 2012 r. – C/Z:  9,23, a  C/WK: 1,22.
źródło: Biuletyn Miesięczny GPW

W końcu marca 2014 r. – C/Z:  17,7, a  C/WK: 1,38*.
* Wskaźniki, będące średnią dla 404 spółek krajowych, notowanych na GPW.
źródło: Ceduła Giełdowa z 31 marca 2014 r.

Według wskaźników giełdowych z końca marca 2012 r. zostały policzone dwie wartości rynkowe firmy w końcu marca 2012 r. Jedna to iloczyn zysku netto w 2011 r.  i wskaźnika C/Z w końcu marca 2012 r., a druga to iloczyn wartości księgowej w końcu 2011 r.  i wskaźnika C/Wk w końcu marca 2012 r. Średnia arytmetyczna z tych wartości rynkowych to wartość rynkowa firmy w końcu marca 2012.
Podobnie została policzona wartość rynkowa firmy w końcu marca 2014. Według wskaźników giełdowych z końca marca 2014 r. zostały policzone dwie wartości rynkowe firmy w końcu marca 2014 r. Jedna to iloczyn zysku netto w 2013 r.  i wskaźnika C/Z w końcu marca 2014 r., a druga to iloczyn wartości księgowej w końcu 2013 r.  i wskaźnika C/Wk w końcu marca 2014 r. Średnia arytmetyczna z tych wartości rynkowych to wartość rynkowa firmy w końcu marca 2014.