Aktualności

10 najtańszych aut w abonamencie dla firm

Miesięczny koszt poniżej 1 000 zł netto. Brak dodatkowych wydatków związanych z ubezpieczeniem, serwisowaniem czy zakupem opon. W przygotowanym przez Carsmile zestawieniu TOP 10 najtańszych aut w abonamencie dla małych firm, znalazły się mini samochody z segmentu A, jak Fiat 500 czy Volkswagen Up!, auta miejskie z segmentu B, a nawet kompaktowy Fiat Tipo.

Po ustanowionym w trzecim kwartale rekordzie tempa wzrostu wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce, branża zakończyła cały rok 2018 z nowym rekordem. Z opublikowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów danych wynika, że tempo wzrostu rynku wynajmu długoterminowego w 2018 roku wyniosło 17,5% r/r, co oznacza, że jest obecnie najwyższe w historii związku – czytamy w komunikacie PZWiLP.

Jeden abonament, wszystko z głowy

Samochód w abonamencie to bardzo wygodne rozwiązanie dla małych firm – przedsiębiorca ponosi jeden z góry ustalony koszt i nie musi obawiać się dodatkowych wydatków. Nie zaskoczy go wzrost stawek ubezpieczenia, naprawy nieobjęte gwarancją czy konieczność wymiany opon. Właściciel firmy nie musi się też martwić późniejszą odsprzedażą auta, co zwykle stanowi problem nie tylko operacyjny, ale też podatkowy.

Czy abonament może stanowić koszt podatkowy? W przypadku używania auta o wartości do 150 tys. zł tylko do celów biznesowych, cały abonament można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli jednak samochód wykorzystywany jest również na cele prywatne właściciela firmy, abonament powinien być podzielony na część związaną z opłatą za auto – tę odliczymy w całości – i część eksploatacyjną – tę odliczymy w 75% – przypominają eksperci Carsmile, internetowej platformy za pośrednictwem której można wyleasingować lub wynająć samochód.

Najniższa cena

Ranking najtańszych aut na abonament powstał z myślą o przedsiębiorcach poszukujących najbardziej atrakcyjnych cenowo pojazdów, służących głównie do jazdy miejskiej, bądź niedalekich tras pozamiejskich. Auta ujęte w zestawieniu mogą być dobrym rozwiązaniem dla przedstawicieli wolnych zawodów, przedstawicieli handlowych czy jako drugie auto w firmie, służące do załatwiania codziennych spraw, gdy nie jest wymagana przestrzeń załadunkowa.

Wynajem napędza sprzedaż nowych aut w Polsce

Dlaczego wybrano auta na abonament? Firmy wynajmu długoterminowego zakupiły w 2018 r. o 23,4% więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem, wyraźnie wyprzedzając pod względem dynamiki rozwoju konkurencyjne formy finansowania aut służbowych – zakup ze środków własnych, kredyt i klasyczny leasing finansowy. Co więcej, znacząco przyczyniły się do bardzo dobrych wyników całkowitej sprzedaży samochodów osobowych. W ubiegłym roku z polskich salonów wyjechało o ponad 45 tys. nowych aut osobowych więcej niż w 2017 roku. Taki wzrost sprzedaży został wygenerowany aż w 1/3 przez branżę wynajmu długoterminowego, która zakupiła o 15,5 tys. więcej samochodów w porównaniu z poprzednim rokiem – podkreślają autorzy raportu PZWiLP.

Duży wybór aut do 1 000 zł

Tworząc zestawienie 10 najtańszych aut na abonament, analitycy Carsmile założyli, że umowa wynajmu zawierana jest na 3 lata, a przedsiębiorca jest zainteresowany wpłatą ok. 10-proc. wkładu własnego. Roczny przebieg pojazdu wynosi 20 tys. km. Stawki abonamentu dla samochodów ujętych w rankingu, prezentowane są w cenach netto i zaczynają się od 746 zł miesięcznie. Za taką kwotę można wynająć na 3 lata Fiata 500, który nie tylko bez problemu zaparkujemy nawet w najbardziej zatłoczonym centrum, ale będziemy też „wpadać w oko” innym kierowcom oraz przechodniom, dzięki wyróżniającej się stylistyce tego samochodu. Jeśli do stylowego wyglądu dodamy delikatny branding auta (jest to możliwe w Carsmile), możemy być pewni, że nasza firma zostanie zauważona.

Samochody miejskie

W zestawieniu 10 najtańszych aut na abonament znalazły się jeszcze dwa mini samochody  – Volkswagen Up! oraz Skoda Citigo – oba w zbliżonej cenie wynoszącej odpowiednio 866 i 874 zł miesięcznie. W rankingu dominują auta miejskie, znajdziemy tam bowiem aż 6 przedstawicieli segmentu B. Cztery z modeli będących na liście to samochody z listy TOP5 najlepiej sprzedających się samochodów miejskich w roku 2018. Są to Skoda Fabia, Renault Clio, Dacia Sandero i Opel Corsa. Do tego grona dołączyły Peugeot 208 oraz Dacia Logan.

Rozpiętość cenowa pomiędzy najtańszym i najdroższym „mieszczuchem” sięga prawie 16 tys. zł. Biorąc auto w abonamencie, zmniejszamy tę różnicę do jedynych 53 zł miesięcznie. Przedsiębiorca może  wybrać bardziej praktyczną i pakowną Dacię Sandero lub też zdecydować się na stylową 208-kę. Różnica w cenie w przypadku abonamentu nie jest tak odczuwalna, jak przy zakupie auta za gotówkę czy finansowaniu się leasingiem.

Jeden przedstawiciel segmentu C

Największym samochodem w zestawieniu Carsmile jest Fiat Tipo, jedyny reprezentant segmentu C. Takim samochodem można już przewozić nieduże gabarytowo przedmioty służące do codziennej pracy np. architekta, geodety czy stylistki makijażu. Miesięczny koszt wynajęcia Fiata Tipo wynosi dla przyjętych założeń 850 zł netto – pomimo największych rozmiarów auto to uplasowało się na trzecim miejscu rankingu Carsmile.

Tylko 21 zł różnicy

Najdroższym samochodem w zestawieniu jest Dacia Logan Sedan, którą można wynająć za 937 zł. Auto to może być ciekawym rozwiązaniem np. dla taksówkarzy czy też dla przedsiębiorców chcących wykorzystywać samochód także do celów prywatnych, bo może być ono traktowane jako auto rodzinne.  Różnica pomiędzy autami otwierającymi i zamykającymi ranking 10 najtańszych samochodów na abonament dla firm wynosi zaledwie 191 zł, a średnia różnica między kolejnymi pojazdami w zestawieniu – zaledwie 21 zł. Pamiętajmy jednak, że jest to ranking najtańszych aut na abonament, możliwości, jakie rynek wynajmu oferuje właścicielom małych firm, jest dużo więcej.

Jakub Dasiewicz, Katarzyna Siwek, Carsmile