Aktualności

Analityka zmienia branżę PR

Cyfrowe media i digitalizacja wymuszają zmiany w branży public relations. Coraz większą rolę odgrywa analityka i zaawansowane narzędzia pozwalające zmierzyć skuteczność i odbiór kampanii oraz prowadzonych działań PR-owych. Właściwa analiza zebranych informacji jest też niezbędna w planowaniu strategii, które mają odpowiadać na potrzeby konkretnych grup docelowych. Dlatego firmy i agencje powszechnie korzystają nie tylko z monitoringu mediów, lecz także zaawansowanych analiz i badań PR-owych. 

– Wyzwaniami stojącymi przed branżą PR, które będą miały implikacje na kolejne lata, są postępująca cyfryzacja i digitalizacja. Jesteśmy coraz bardziej online, mamy cyfrowych odbiorców, a komunikacja zdecydowanie przechodzi w narzędzia cyfrowe i do internetu – mówi agencji Newseria Biznes Marta Pokutycka-Mądrala, dyrektor komunikacji korporacyjnej w Nationale-Nederlanden i przewodnicząca jury konkursu Złote Spinacze 2017.

Rosnące znaczenie cyfrowych mediów wymusza zmiany w branży public relations. Wśród trendów warunkujących jej rozwój eksperci wymieniają m.in. social media, influencerów, spadek społecznego zaufania do informacji i fake newsy. Wraz z cyfryzacją rośnie też rola analityki, która pozwala szczegółowo zmierzyć i ocenić skuteczność prowadzonych działań PR.

– To już nie tylko tradycyjny wskaźnik AVE [ekwiwalent reklamowy, jedno z podstawowych narzędzi mierzenia efektów działań PR – red.]. Coraz częściej mówi się o bogatych narzędziach analitycznych, które rzeczywiście będą mierzyły, na ile dane kampanie zmieniają postawy społeczne odbiorców – mówi Marta Pokutycka-Mądrala.

Na przestrzeni kilku ostatnich lat znacząco zmieniło się podejście firm i agencji do badań PR-owych. Jeszcze niedawno korzystały one głównie z podstawowych narzędzi: klasycznych raportów analizujących obecność medialną i plasowanie informacji prasowych w mediach.

– Od kilku lat obserwujemy bardzo dużą dynamikę zmian. Branża jest bardzo otwarta nie tylko na badania, które analizują efekty jej działań, lecz także na research, czyli dogłębne poznanie tematyki, które pomaga w konstruowaniu strategii medialnych i komunikacyjnych czy w badaniu grup docelowych – mówi Magdalena Tokaj, kierownik do spraw rozwoju badań Instytutu Monitorowania Mediów.

Dobry research, czyli zebranie odpowiednich informacji, oraz trafny insight, czyli właściwa analiza i ocena tych danych, pozwalają odpowiednio zaplanować kampanię i taką strategię działań PR-owych, która odpowie na potrzeby konkretnej grupy docelowej.

– Co można zyskać? Tak naprawdę wszystko: skuteczną komunikację i przede wszystkim realizację celów komunikacyjnych. Co można stracić? Możemy stracić tylko tyle, że nie wyważymy otwartych drzwi, nie zrobimy czegoś, co już wcześniej zostało wykorzystane przez inne podmioty – mówi Magdalena Tokaj.

Obok zaawansowanych narzędzi analitycznych i badań PR niezbędnikiem w pracy eksperta od komunikacji jest monitoring mediów. Pozwala być na bieżąco ze wszystkimi istotnymi informacjami, które pojawiają się w mediach – dotyczy to nie tylko prasy, radia czy telewizji, lecz przede wszystkim szerokiego spektrum mediów społecznościowych.

– Z drugiej strony monitoring mediów jest idealnym narzędziem, które pozwala zebrać dane na temat rynku, konkurencji czy naszej własnej marki. To umożliwia skuteczniejsze zaplanowanie pewnych działań czy prowadzenie komunikacji bieżącej. Jest to niezbędne narzędzie, aby sprawnie prowadzić relacje z mediami, dzięki któremu wiemy, gdzie, w jakim kontekście i jacy dziennikarze o nas piszą – tłumaczy Magdalena Tokaj.

Obok analityki i narzędzi umożliwiających mierzenie efektów działań PR w mediach jako główne trendy, które wkrótce będą mieć znaczący wpływ na tę branżę, Marta Pokutycka-Mądrala z Nationale-Nederlanden wymienia również storytelling. To umiejętność opowiadania historii przez markę, przekazywanie ciekawych treści, które będą przyciągać konsumentów i budować wiarygodność firmy. Kolejnym ważnym trendem jest employer branding.

– W Polsce zdecydowanie mówimy o rynku pracownika i coraz więcej osób pracujących w zespołach HR czy rekrutacjach sięga po narzędzia PR. Coraz częściej obserwujemy też ciekawe kampanie, które z jednej strony mają przyciągnąć talenty do organizacji, a z drugiej strony zbudować zaangażowanie pracowników już zatrudnionych. To trend, który wraz z rynkiem pracownika będzie się rozwijał i implikował ciekawe projekty z zakresu komunikacji – prognozuje Marta Pokutycka-Mądrala.

źródło: Newseria Biznes