Bursztynowy Korytarz Kolejowy
Trwają prace nad uruchomieniem nowego korytarza połączeń towarowych. Linia będzie przebiegać przez Warszawę a granicę polsko-białoruską, a także przez rejon Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.
W Brukseli podczas posiedzenia Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii ministrowie Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii podpisali Memorandum ws. Bursztynowego Korytarza Kolejowego.
Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, projekt będzie miał wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.
„Korytarz ma stanowić uzupełnienie połączeń istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier” – czytamy w komunikacie MIB.
Po 2026 r. główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe będzie projektowana linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna prowadząca do kolejowego przejścia granicznego Muszyna – Plavec na polsko-słowackiej granicy państwowej.
Według resortu infrastruktury, inicjatywa ma dla Polski duże znaczenie także w kontekście obsługi transportowej z Dalekiego Wschodu do Europy i odwrotnie. Oba punkty końcowe korytarza wpisują się w te plany.
„Dla Chin priorytetem wydaje się połączenie morskie z Europą Południowo-Wschodnią (porty w Pireusie, Barze, Koprze), ponieważ jest o kilka dni żeglugi i ok. 8 tys. km krótsze niż do portów Europy Północnej)” – uważa MIB.
Według resortu, z portów Europy Południowej może być prowadzona dystrybucja m.in. do Europy Środkowej, Zachodniej oraz Skandynawii.
„Polskim priorytetem powinien być udział w łańcuchach logistyczno-transportowych na szlakach łączących nasz kraj z basenami Morza Egejskiego i Morza Czarnego” – podkreśla MIB.
źródło: www.kurier.pap.pl