Coraz częściej to pracownicy wybierają pracodawcę. Niskie bezrobocie zmienia proces rekrutacji w firmach
Najniższe od niemal 27 lat bezrobocie w Polsce powoduje, że punkt ciężkości w relacjach między pracodawcami a zatrudnionymi przesuwa się w stronę pracowników. Ich oczekiwania rosną. Chcą nie tylko wyższych pensji i korzyści pozapłacowych. Oczekują też traktowania po partnersku, również wtedy, gdy dopiero aplikują na dane stanowisko. To dlatego firmy zmieniają proces rekrutacji. IKEA otworzyła Twoje Studio Pracy, w którym jeszcze przed rozpoczęciem pracy kandydaci będą mogli sprawdzić, na czym ona w rzeczywistości polega.
– W obecnej sytuacji, kiedy jest bardzo niski poziom bezrobocia, to kandydaci mogą decydować, wymagać i coraz bardziej uczestniczyć w decyzji o tym, jaką pracę i u jakiego pracodawcy podjąć – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Edyta Gradkowska, manager Twojego Studia Pracy. – Pracownicy szukają transparentności i autentyczności wśród pracodawców, szukają w pracy możliwości podnoszenia swoich kompetencji i wartości na rynku. Chcą realizować swoje pasje, mieć możliwość korzystania ze swoich talentów i być w otoczeniu sprzyjającym ich rozwojowi.
We wrześniu 2017 roku bezrobocie w Polsce mierzone przez Główny Urząd Statystyczny wyniosło 6,8 proc. – najmniej od lutego 1991 roku. Według Eurostatu, który posługuje się nieco odmienną metodą BAEL, stopa bezrobocia nad Wisłą wyniosła jedynie 4,6 proc. Stawia to Polskę w grupie sześciu krajów Unii Europejskiej o najniższym bezrobociu. Lepiej jest tylko w Czechach, Niemczech, na Malcie, Węgrzech i Wielkiej Brytanii (w tych dwóch ostatnich krajach dostępne są dane za poprzednie miesiące). Zjawisko jest jednak powszechne: w ciągu ostatniego roku wskaźnik spadł we wszystkich krajach wspólnoty poza Finlandią, gdzie się nie zmienił, i Litwą, gdzie minimalnie wzrósł.
W tej sytuacji pracodawcy starają się przyciągnąć pracowników nie tylko wynagrodzeniem czy pakietem socjalnym, ale także komfortem podczas stresującego etapu drogi zawodowej, jakim jest proces rekrutacji. IKEA zleciła przygotowanie badania na temat oczekiwań Polaków odnośnie do tego wydarzenia.
– Badanie „Polacy w rekrutacji – obawy, oczekiwania, potrzeby” wskazuje, że kandydaci potrzebują wiedzy, gdzie są w procesie rekrutacyjnym i jaki etap przed nimi – wylicza Edyta Gradkowska. – Oczekują partnerskich relacji w procesie rekrutacyjnym. Chcą, aby osoba, która z nimi rozmawia, wysłuchała ich ze skupieniem, a także udzieliła informacji zwrotnej o tym, czy dostaną zatrudnienie, czy nie.
Przejrzysty proces rekrutacji z bieżącymi informacjami zwrotnymi to postulat 61 proc. pytanych kandydatów. Dla 37 proc. ważny jest krótki czas rekrutacji, a 34 proc. życzyłoby sobie wiedzy na temat tego, ile aplikowanie potrwa. Partnerskie relacje z przyszłym bądź niedoszłym pracodawcą to czynnik istotny dla 23 proc. pytanych. Co czwartej osobie zależy na takim wyborze terminu rozmowy, który nie koliduje z jego aktualnymi obowiązkami zawodowymi, a 14 proc. rezygnuje ze spotkania, gdy okazuje się to niemożliwe.
– Zmieniają się też trendy związane z digitalizacją naszego życia w różnych obszarach – dzisiejsze dzieci w przyszłości będą wykonywać zawody i obejmować stanowiska, których dzisiaj nie ma, potrzebne jest zupełnie inne podejście do kompetencji, umiejętności, także do innowacyjnego myślenia – dodaje manager Twojego Studia Pracy. – Kandydaci są coraz bardziej otwarci na nowe wyzwania i nową pracę. Są bardziej elastyczni w poszukiwaniu pracy i oczekują, że proces ten będzie bardziej bazował na ich potrzebach, będzie odpowiadał na ich zindywidualizowane potrzeby.
Dlatego IKEA zdecydowała się na uruchomienie pierwszego w Polsce i – jak zapewnia – pierwszego w całej grupie miejsca, w którym proces rekrutacji będzie skrojony na miarę kandydata. Twoje Studio Pracy, które uruchomiono w Warszawie 7 listopada to miejsce, w którym kandydat, nawet nie umawiając się na rozmowę, może przyjść i zobaczyć, jak wygląda praca w IKEA. Studio dostosowane jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także rodziców z dziećmi.
– Olbrzymią inspiracją dla IKEA było przełożenie procesu zakupowego i doświadczenia klienta, jego zadowolenia z zakupów w IKEA na proces rekrutacyjny, czyli pomyślenie o kandydacie w ten sposób, że to on decyduje o tym, w jaki sposób chce aplikować do firmy, jak chciałby, aby ten proces przebiegał, że jest on współtwórcą tego procesu. Jeszcze przed rozpoczęciem pracy w IKEA może on zobaczyć, jak ta praca wygląda – wyjaśnia Edyta Gradkowska. – Chcemy, aby nawet sposób aplikowania był wybrany przez kandydatów. Dla nas jako rekruterów nie jest ważne, w jakiej formie przesłana jest aplikacja, ważne jest, żeby zobaczyć, że za tą aplikacją stoi człowiek.