Aktualności

Pierwsze GPS-y liczą już raty leasingu

Po polskich drogach jeżdżą już pierwsze samochody wyposażone w urządzenia GPS, które obliczają ratę leasingu. W modelu „leasing na kilometry” sfinansowane zostały już m.in. zakupy nowej Dacii Duster oraz używanych Renault Premium i Chevroleta Cruze. Grupa Idea Bank pracuje już nad kolejną usługą opartą o technologię GPS.
25 groszy– taką stawkę za każdy przejechany kilometr płaci właściciel Chevroleta Cruze, sfinansowanego „leasingiem na kilometry”. Część stała raty wynosi zaledwie 125,3 PLN. Wartość pojazdu to 28 tys. PLN, a okres kredytowania został rozłożony na 4 lata.
Samochód ma być wykorzystywany m.in. do jazdy w sieci Uber. W przypadku, gdy jego właściciel będzie pracował intensywnie, wykonując dużą liczbę kursów, rata leasingu wzrośnie. W odwrotnej sytuacji, będzie mniejsza. Co ważne, rozliczanie kosztu leasingu według stawki za kilometr będzie spójne ze sposobem naliczania przychodów przedsiębiorcy.

Monitoring GPS w cenie leasingu
„Leasing na kilometry” to unikalna w skali świata koncepcja zastosowania zasady pay-as-you-drive w usługach finansowych. Dane o liczbie przejechanych kilometrów są przekazywane automatycznie do firmy leasingowej przez zamontowane w samochodzie urządzenie GPS. Miesięczna rata jest sumą liczby kilometrów przemnożonych przez stawkę za kilometr oraz niewielkiej części stałej. Urządzenie GPS ma przy tym zastosowanie nie tylko do wyliczania raty w leasingu, ale też do monitoringu pojazdu, a więc zarządzania czasem pracy kierowcy, kontroli prędkości, kontroli zużycia paliwa oraz trasy pojazdu czy do kontaktu z kierowcą.
Innowacyjna oferta została wprowadzona na rynek tuż przed Bożym Narodzeniem. Jest dostępna w spółkach Idea Leasing i Getin Leasing. Wśród pierwszych umów, poza Chevroletem Cruze, znalazł się m.in. zakup Renaulta Premium oraz Dacii Duster.

Im więcej jeździsz, tym więcej płacisz
Rozwiązanie „leasing na kilometry” zostało stworzone z myślą o małych firmach, w których samochód jest ważnym narzędziem pracy, a intensywność jego wykorzystywania wprost przekłada się na przychody z działalności gospodarczej. Dotyczy to nie tylko firm transportowych – choć takie również znalazły się w pierwszej grupie klientów już korzystających z „leasingu na kilometry” – ale też wielu innych biznesów: handlu detalicznego, usług medycznych, kosmetycznych, budowalnych i naprawczych czy cateringu. W standardowym modelu, jaki obowiązuje na rynku, ratę leasingu płaci w stałej wysokości, niezależnie od bieżącej sytuacji finansowej firmy.
GPS w kolejnych usługach
Usługa „leasing na kilometry” jest elementem realizowanego przez Grupę Idea Banku projektu fintech o nazwie Happy Miles. Polega on na pionierskim zastosowaniu technologii GPS w usługach finansowych. – Zaczęliśmy od leasingu na kilometry, ale intensywnie pracujemy już nad kolejną usługą opartą na monitoringu GPS. Będzie to długoterminowy najem samochodów – zapowiada Łukasz Domański, kierujący projektem Happy Miles. W odróżnieniu od leasingu, usługa będzie dostępna nie tylko dla przedsiębiorców, ale też osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Korzystanie z samochodu nie będzie się wiązało z jego wykupem w przyszłości. Kolejnym obszarem, w którym innowacyjna technologia może być zastosowana są ubezpieczenia.

Koncepcja Happy Miles nawiązuje do nowych trendów w światowej gospodarce, wykorzystujących zmianę nawyków konsumentów z „posiadania” na rzecz „używania”. Firmy Spotify, Uber czy Netlix to tylko wybrane przykłady firm, które wyrosły właśnie na takich trendach, dając podwaliny pod access, gig czy shearing economy.