Polski sprzęt medyczny podbija rynki Ameryki i Azji

Sprzęt i wyroby medyczne stają się kolejnym polskim hitem eksportowym. Może jeszcze nie na taką skalę jak żywność, czy meble, ale widać bardzo mocną tendencję wzrostową. Producenci sprzętu i wyrobów medycznych swoją ekspansję prowadzą nie tylko w Europie – wynika z danych InfoCredit. Bardzo mocno konkurują także na najbardziej atrakcyjnych rynkach światowych. Nie tylko w Niemczech, ale także w USA i Chinach.

Według Państwowej Agencji Inwestycji i Handlu szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi już ok. 2,9 mld USD. Eksport urządzeń medycznych w 2018 r. wzrósł aż o 18,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku i osiągnął 2,2 mld euro, przy średniej dla całego eksportu na poziomie +7 proc. Eksport urządzeń medycznych stanowi już około 1 proc. całościowego eksportu towarowego Polski.

Wzrostową tendencję potwierdzają dane InfoCredit. Eksport sprzętu medycznego z Polski wzrósł z 1,03 mld USD w 2016 r. do 2,42 mld USD, czyli o prawie 134 proc. Dane za 2019 będą wkrótce.

Wzrost polskiego eksportu to efekt coraz szerszej ekspansji zagranicznej polskich firm w poszukiwaniu rynków zbytu. Z danych InfoCredit wynika, że najważniejszym odbiorcą sprzętu medycznego z Polski są Niemcy (obecnie prawie 22 proc.). Tuż za naszym sąsiadem i największym partnerem handlowym są Stany Zjednoczone. To oznacza, że sprzęt medyczny wyprodukowany w Polsce ma już na tym rynku ugruntowaną pozycję. Udział USA w polskim eksporcie sprzętu medycznego w ostatnich latach stale rośnie. Owszem, spory udział mogą mieć w tym zagraniczne koncerny, inwestujące w naszym kraju. Produkcja idzie jednak na nasze konto.

 

Udział pozaeuropejskich rynków w strukturze polskiego eksportu sprzętu medycznego nadal może być coraz większy. Potwierdzają to informacje z polskich firm, zawierających kolejne kontrakty. W maju ubiegłego roku Famed Żywiec informował, że rynek chiński generuje niemal 20 proc. rocznych przychodów sprzedaży eksportowej grupy. Według szacunków Famed do końca bieżącej dekady chiński rynek urządzeń medycznych będzie drugim pod względem wartości na świecie. Spółka podała, że jej atutem jest jakość. Sprzęt Famedu pozycjonowany jest w Chinach w segmencie premium i konkuruje z produktami firm amerykańskich, niemieckich czy japońskich. Więcej informacji tu: https://www.politykazdrowotna.com/44886,polski-sprzet-medyczny-podbija-chinski-rynek

Chińskich odbiorców sprzętu medycznego wyprodukowanego w Polsce nie ma jeszcze w ścisłej czołówce tego rankingu, czyli w pierwszej piątce. Z roku na rok pną się jednak coraz wyżej. Z danych InfoCredit wynika, że w 2016 r. Chiny zajmowały 11. miejsce wsród odbiorców (2 proc.), a obecnie są już na 8. miejscu (2,3 proc.).

Wzrostową tendencję widać także w wynikach polskich producentów sprzętu medycznego, którzy stawiają na eksport i promocję swoich wyrobów wśród zagranicznych obiorców. InfoCredit zbadał grupę wystawców targów Salmed organizowanych w Poznaniu przez Grupę MTP. Pod uwagę wzięliśmy przychody 108 wystawców, którzy publikowali swoje wyniki od 2014 do 2018 r. Przychody grupy w tym czasie wzrosły o blisko 30 proc. Ich zysk netto o 112 proc.

Dane o eksporcie sprzętu medycznego, użyte do analizy InfoCredit, pochodzą z bazy ONZ Comtrade. Na potrzeby naszej analizy wybraliśmy towary z trzech kategorii: od przyrządów i urządzeń stosowanych w medycynie, chirurgii, stomatologii lub weterynarii (w tym aparatura scyntygraficzna, inna aparatura elektro-medyczna i przyrządy do badania wzroku) przez sprzęt ortopedyczny (w tym kule, pasy chirurgiczne i wiązary; szyny i inne urządzenia do złamań; sztuczne części ciała; aparaty słuchowe i inne, noszone lub wszczepiane w ciało) po aparaturę do promieniowania rentgenowskiego; lampy rentgenowskie, generatory rentgenowskie, generatory wysokiego napięcia, panele i biurka sterowania, ekrany, stoły do badań lub zabiegów. Z analizy wyłączyliśmy aparaturę do prześwietleń niemedycznych.