Ponad 4 tysiące przedsiębiorców na I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą

25 października 2018 r.  Warszawie na PGE Stadionie Narodowym  odbyło się PAIH EXPO – I Forum Wsparcia Polskiego Biznesu za Granicą. Ponad 4 tys. przedsiębiorców mogło skorzystać z rad i pomocy przedstawicieli polskich biur handlowych z 54 państw świata, izb handlowych, ambasad, specjalnych stref ekonomicznych.

Wydarzenie zorganizowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu w partnerstwie z PKO Bankiem Polskim, PGE Polską Grupą Energetyczną oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego.

PAIH postawiła zwłaszcza na praktyczny aspekt forum. „Zależy nam na tym, aby uzbroić polskie firmy w niezbędną wiedzę pozwalającą swobodnie poruszać się po nawet najodleglejszych regionach świata i zredukować ryzyko wejścia na nowe rynki. Pod tym kątem polski rząd przebudował system wsparcia ekspansji zagranicznej krajowego biznesu, którego kluczowym elementem stały się Zagraniczne Biura Handlowe PAIH. To oczy i uszy rodzimych przedsiębiorców obecne tam, gdzie istnieje realna szansa na kontrakt lub pozyskanie inwestorów zagranicznych dla Polski”, tłumaczy Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Poinformował, że za rok odbędzie się kolejne, podobne wydarzenie. Jeżeli odbiór wydarzenia będzie korzystny, organizatorzy planują na stadionie większą imprezę o charakterze wystawienniczym.

„Spotykamy się tu, żeby zachęcić polskich przedsiębiorców do wychodzenia na zagraniczne rynki, również te bardziej ryzykowne”, powiedziała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, otwierając PAIH Expo.

Szefowa MPIT podkreśliła, że Polska jest dziś w wyjątkowym momencie. „Mamy ponad 5 proc. wzrost gospodarczy, warunki makroekonomiczne do lokowanie w Polsce i rozwijania inwestycji są dzisiaj oceniane przez agencje ratingowe – 100 pkt na 100”,  przypomniała Emilewicz.

Według niej jest to właściwy moment, aby zachęcić polskich przedsiębiorców do wychodzenia na zagraniczne rynki. Podkreśliła, że nadszedł czas, by „zaspokajać potrzeby globalnych rynków”, nie tylko europejskich, ale również bardziej ryzykownych.

„Niemal 80 proc. naszego eksportu trafia dziś do UE, a ok. 30 proc na rynek niemiecki”, mówiła.

Zaznaczyła, że ” tąpnięcie gospodarcze” w tej części świata będzie poważnym problemem dla polskiej gospodarki i naszych przedsiębiorców. „Mamy nadwyżki kapitałowe, to dobry moment, by wychodzić na dalsze rynki. Bo w ten sposób widzimy możliwość utrzymania tempa szybkiego rozwoju”, oceniła Emilewicz.

Emilewicz wyraziła nadzieję, że PAIH Expo zachęci przedsiębiorców do tego, żeby „wyjść na zagraniczne rynki” i zaoferować swoje towary i usługi poza Polską. Według niej celem jest dziś dywersyfikacja. „Wyzwaniem jest obecnie na pewno Azja. Ale nie tylko Chiny. Korea, Japonia – to są miejsca, w które staramy się zabierać dzisiaj polskich przedsiębiorców”, powiedziała minister Emilewicz.

Dodała, że rynkiem, którym powinni zainteresować się nasi przedsiębiorcy są też Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie mocno obecna jest już nasza branża meblarska. „Miejscem, gdzie widzimy duży potencjał jest również Ameryka Południowa, mimo że jest daleko i transport jest kosztowny”, oceniła szefowa MPiT.

Jak powiedziała minister Emilewicz, polskie firmy, które nie zdecydowały się jeszcze na podjęcie działalności eksportowej nie czynią tego „częściowo ze strachu, a częściowo z braku wiedzy”. „Ten brak wiedzy będziemy się starali (podczas PAIH Expo) uzupełnić” – podkreśliła. Dodała, że rząd stara się „polską markę” wspierać zarówno politykami publicznymi, jak i finansowymi instrumentami wsparcia. „Ale także zabierając na zagraniczne misje polskich przedsiębiorców, pokazując co potrafimy, co mamy najlepszego, najciekawszego” – wskazała minister Emilewicz.

Uczestnicy forum byli zadowoleni z udziału w nim.

„Na forum spotkałem wiele osób, które mogą pomóc naszej firmie w rozwoju eksportu, który prowadzimy do 7 krajów europejskich. Naszym głównym rynkiem zbytu są Niemcy”, powiedział „Europejskiej Firmie” Tomasz Woźniak, właściciel STARPAP T.Z.A. WOŹNIKA Sp. J. ze Starachowic, firmy wielokrotnie wyróżnionej w Konkursie Gepardy Biznesu, a także w Konkursie Światowa Firma Worldwide Company 2017, członka Klubu Nowoczesnego Biznesu

„Uczestniczyłem w kilku ciekawych prezentacjach o możliwościach biznesowych dla polskich firm na rynkach Grecji, Bułgarii i Turcji, prowadzonych przez przedstawicieli Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Dowiedziałem się wielu interesujących rzeczy o nowych trendach w tych gospodarkach, branżach, na które stawiają rządy tych państw. Te informacje pomogą nam w rozwoju naszej sprzedaży zagranicznej”, ocenił Piotr Sota, prezes InterPlus Sp. z o.o. w Warszawie.

PAIH EXPO to nie tylko warsztaty dla polskich eksporterów. Uczestnicy wydarzenia mogli odwiedzić Pawilon Inwestycyjny i spotkać się w nim z inwestorami, którzy wybrali Polskę jako miejsce rozwoju biznesu. Gości PAIH wzięli udział w debatach inwestycyjnych na temat atutów Polski w obliczu rewolucji e-mobility w branży motoryzacyjnej, pozycji kraju na mapie inicjatyw badawczo-rozwojowych, finansowych i w segmencie usług nowoczesnych BSS, czy podyskutować o innowacjach w sektorze energetycznym w Polsce i na świecie.

W nawiązaniu kontaktów pomogły też wieczorny bankiet i  rozmowy kuluarowe.

Forum zakończył koncert Anny Marii Jopek z zespołem Kroke i występ DJ-a.

źródło: PAIH, IAR, PAP,